Penang lagiiii……

Yang tak bestnya …Penang pun mcm KL… jam sokmo..

Jumaat,jam 8.00 pagi ~ kami berkereta ke Penang. Destinasi kali ini Hotel Parkroyal di Batu Feringgi. Seperti biasa kami mengambil kesempatan bercuti dan menginap 3 hari 2 malam di sini bila baba depa terlibat dgn conference. Syukurlah ~ ada program camni, bolehlah tumpang makan angin dan menginap free, walaupun Penang ni tak glamer sangat bagi kami ~ maklumlah jarak Sg Petani dan Penang ni sepenanak nasi je lamanya, mengambil kira menanak nasi dgn electric rice cooker….mmm jadi jaraknya dekat je ler …. pengalaman naik feri atau berkereta di jambatan p pinang tu dah biasa bagi anak2 saya. Sebab tu bila baba depa bercerita ttg menginap di hotel p.pinang, depa menyambut “ alaaa….awat penang baa… tak de tempat lain ke?”.

ambooii.. depaa

“ hah, jangan nk eksen…yg nak ikut ummi ngan baba dialu-alukan, yang tak nk ikut tu..ok, hangpa boleh jaga rumah ya” ~ saya ‘menyediakan pilihan’ utk depa.Lepas tu semua pakat menyambut kata-kata saya “ tak mauuu… ooo mana boleeh…kami nak ikut jugak”

Disudut yang lain saya cuba berilmiah dgn anak2 . “ kena syukur , at least baba ada peluang bawa kita jalan-jalan. Kat mana sekalipun, jika disitu kita boleh pergi bersama-sama….sekeluarga, tentulah itu yg paling baik. Bukan semua Allah izinkan rezeki makan angin dgn keluarga, tentu ada yg hanya bercuti di rumah saja. Kena ingat, apa yg kita buat semuanya mesti nk ingat Allah. Sekalipun masa makan angin atau bercuti dgn keluarga….

saya buat cupcake sehari sblm bertolak … bekal utk anak2 ‘santap’ dlm bilik hotel.

Sebenarnya, kesyukuran itu ada dalam hati saya …. jauh disudut hati saya bersyukur kerana sepanjang 15 tahun perkahwinan, atas urusan kerja suami, saya kerap berpeluang ‘ronda malaysia’ membawa anak2 menginap di hotel sambil bercuti….. yg paling syukurnya, bilik hotel dapat free 😀 . Berpeluang juga menjalinkan silaturrahim dgn kaum isteri rakan2 suami .

Jika izinkan Allah, pertengahan Disember ini pun suami ada job trip ke Guangzhou, Shenzen dan Hong Kong ~ syukur juga, babanya tidak lupakan kami 😀 … dari bulan Jun lagi anak2 dah excited dan tertanya2 bila nk ke China … ( budak-budak camtu laaa)

Saya psan pada anak-anak “ walau dok kat hotel… kita solat berjemaah cam biasa, baca quran cam biasa…. dan untuk kali ini, kita turut sama2 solat hajat utk saudara kita di Gaza,semoga ini menjadi tanda kita hamba Allah yang bersyukur.”

 ” kita tak boleh puasa sunat 10 muharam la ni ummi ? ” along bertanya pada saya . ” boleh, kalau yg nk berpuasa, tak de masalah…. kalau tak dapat nk puasa, amalan sunat lain boleh diusahakan. Zikir, solat rawatib, tahajud, solat taubat… kalaupun tak menyamai pahala puasa muharam, tapi masih merupakan amalan kebaikan yg Allah suka.”

sempat juga goreng keropok moni dan homemade kerepek pisang ( sangat sengsara membuatnya) ~ sbg jajang.

Anak2 saya biarkan bermain di kolam. Ramai juga Pak Arab yg bercuti di sini rupanya. Ajaib sungguh depa… si isteri berjubah dan berpurdah sedang suami berseluar pendek la pulak. Anak2 depa mandi kolam pun pakai bikini bagai ~ walaupun masih kecil, lebih baik ‘tutup la skit aurat ~ kan? ….. Ketika berseorangan menyusuri tepian pantai, saya menikmati indahnya gigi pantai dgn buih-buih ombak yg memutih. Jauh pandangan mata kelihatan biru bukit bukau menyejukkan jiwa. Desir anginnya terasa nyaman membuai telinga, sejuk bayunya seakan membelai pipi saya …. ada rindu yg sering nakal singgah di hati ini…sering…,aaaahhhh tidaakk … jangan jiwang mahani,  pliiiizzz… 😀

Ya Allah, rahmati kami semua , kami rayu hidayahMu menuruti kami walau di mana kami berada. Lindungi kami sekeluarga dan dorongi kami utuk sentiasa taat padaMu…amiin.

6 Komen

  1. 25 November 12 pada 6:12 am

    Assalamualaikum muallimah,

    Akhirnya dapat juga baca semula coretan muallimah. Kagum ana dengan muallimah, bagi lah nasihat dekat ana ye, supaya istiqamah di atas jalan yang sama macam muallimah.

    Ana masih di sini, dalam keadaan yang agak kritikal bila ana dalam final year. Penat dan sangat memenatkan, terkadang ana lupa pada tanggungjawab ana yang bukan hanya sebagai pelajar tetapi sebagai seorang muslim.

    Sedap nampak gambar-gambar tu. Rindu Penang. Rindu Kedah. Moleknyaa cupcake.

    Rajin2 la tulis pasal islah. hehe 😀

    Assalamualaikum..

  2. ummuhanah said,

    25 November 12 pada 9:59 am

    Iffah, iman kita ni macam roda….kadang di atas kadang di bawah,kadang naik kadang turun. Bila kita kenal sifat iman kita, maka kita kena bersedia utk mengangkatnya kembali saat ia turun.Banyak usaha yg boleh dilakukan utk kembali meneguhkankan iman…pokok pangkalnya, kena taqarrub dgn Allah, banyakkan muhasabah, kena banyak berdoa mengharapkan pimpinan Allah.
    Untuk remaja mcm Iffah, berdampinglah dgn sahabat2 yg baik ….. sahabat yg baik/soleh ini anugerah yg mahal buat diri kita.Mereka akan mendorong kta kepada ketaatan pd Allah.

    tentang cerita islah pula, zaman FB ni kebanyakan perkembangan islah ramai yg dah update dlm FB …. blog dah tak laku lagi… :C jadi mlh pun follow cerita islah dan interaksi dgn islahian dlm FB jer…

  3. Ar Badul said,

    26 November 12 pada 12:30 pm

    Mi goreng mamak di Penang still original, jarang dapat camtu di tempat lain.

  4. ummuhanah said,

    26 November 12 pada 8:09 pm

    ‘produk mamak’ memang banyak yg original kat penang ni…. mee rebus, pasemboq, murtabak…rojak…mee goreng mamak….pendek kata sapa yg ada ‘darah mamak’ mcm org pakistan atau bangla tu 😀 …. kalau dpt mai penang ni kira macam ‘balik kampung’ la kot….

  5. zubair said,

    6 Disember 12 pada 2:48 am

    Akhirnya dpt jgk tgk post mlmh. Lama bersawang.. hehe, ana x faham prenggan kedua trakhir yg mlmh tulis tu (‘-‘)… N jgn lupa post psl guangzhou nnt..

  6. ummuhanah said,

    6 Disember 12 pada 11:32 pm

    tak paham tak pa la zubair oii…. jiwang oghang tua-tua ni tak boleh dilayan sangat. 😀


Tinggalkan komen