Bagaimana Ramadhan di rumah kita?

RAMADHAN DI RUMAHKU ~

Setelah ramadhan dihujung minggu pertama dan kita sudah melangkah pada hari kedelapan ramadhan tahun ini, sudahkah kita bertanya pada diri sendiri “ bagaimanakah Ramadhan di rumahku? .. bagaimana dengan suamiku … anak-anak serta diriku sendiri sepanjang seminggu ramadhan ini ? bagaimanakah suasana dan rutin hari-hari ramadhan yang telah dapat kita bina setelah lapan hari memasuki madrasah ramadhan?

Adakah semuanya mampu memikul peranan untuk saling memberi rangsangan kepada yang lain agar mempertingkatkan ketaqwaan kepada Allah? Adakah semua kita telah bersungguh-sungguh melaksanakan amalan yg bakal meyumbangkan saham utk kehidupan bahagia di negeri akhirat?

InsyaAllah , ramadhan masih meninggalkan ruang masanya untuk kita terus mencari laba di sisi Allah yang maha esa. Jangan pernah ada rasa putus asa mengharapkan ampunan serta rahmat yang melimpah-limpah dari Allah yang maha pemurah.

ya Allah….bukalah pintu rahmatMu buatku…berupa keampunan terhadap segala kesalahan yang telah kulakukan. Maafkan aku atas dosa yg ku perbuat, kecuaianku melaksanakan taat, dan kealpaanku dalam memikul amanah. Jadikan aku hambamu yang sentiasa bertaubat.

Ya Allah….bukalah pintu rahmatmu buatku …. berupa pimpinan dan petunjukMu kepadaku. Tutuplah keinginanku kepada maksiat dan dekatkan hatiku kepada nikmat taqwa dan iman kepadaMu.

Ya Allah….bukalah pintu rahmatmu buatku…berupa ketenangan dalam kehidupan duniaku dan kebahagian hidup akhiratku. Kurniakan aku keluarga yg dirahmati dan diberkati. Suami yang soleh, anak-anak yang soleh dan solehah…. rumahtangga yang terpimpin dalam rahmat keredhaanMu.

Ya Allah….bukalah pintu rahmatmu buatku…..berupa rezeki yang  halal dari sisiMu, pemberian yang diberkati dan mendekatkan aku pada redhaMu. Kurniakan rasa kecukupan bagi kami dari rahmat kurniaanMu.

Ya Allah…..bukalah pintu rahmatMu buat kami semua, hamba-hamba yang mengakui keimanan  kepadaMu. Teguhkanlah kami dengan kasih sayang dan persaudaraan, … damaikan hati-hati kami atas kalimah tauhid dan taqwa kepadaMu,  Satukan kami dengan kecintaan pada kebenaranMu, kuatkan kami atas perjuangan mendaulatkan agamaMu …

Salam Ramadhan untuk seluruh muslimin dan muslimat

1 Komen

  1. 8 Ogos 12 pada 5:45 pm

    Assalamualaikum cikgu ummuhannah..lama dah rasanya tak datang sini (lama tak berblog pun). Hehe. Selamat beribadah di 10 malam yang terakhir🙂


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: