Penang lagiiii……

Yang tak bestnya …Penang pun mcm KL… jam sokmo..

Jumaat,jam 8.00 pagi ~ kami berkereta ke Penang. Destinasi kali ini Hotel Parkroyal di Batu Feringgi. Seperti biasa kami mengambil kesempatan bercuti dan menginap 3 hari 2 malam di sini bila baba depa terlibat dgn conference. Syukurlah ~ ada program camni, bolehlah tumpang makan angin dan menginap free, walaupun Penang ni tak glamer sangat bagi kami ~ maklumlah jarak Sg Petani dan Penang ni sepenanak nasi je lamanya, mengambil kira menanak nasi dgn electric rice cooker….mmm jadi jaraknya dekat je ler …. pengalaman naik feri atau berkereta di jambatan p pinang tu dah biasa bagi anak2 saya. Sebab tu bila baba depa bercerita ttg menginap di hotel p.pinang, depa menyambut “ alaaa….awat penang baa… tak de tempat lain ke?”.

ambooii.. depaa

“ hah, jangan nk eksen…yg nak ikut ummi ngan baba dialu-alukan, yang tak nk ikut tu..ok, hangpa boleh jaga rumah ya” ~ saya ‘menyediakan pilihan’ utk depa.Lepas tu semua pakat menyambut kata-kata saya “ tak mauuu… ooo mana boleeh…kami nak ikut jugak”

Disudut yang lain saya cuba berilmiah dgn anak2 . “ kena syukur , at least baba ada peluang bawa kita jalan-jalan. Kat mana sekalipun, jika disitu kita boleh pergi bersama-sama….sekeluarga, tentulah itu yg paling baik. Bukan semua Allah izinkan rezeki makan angin dgn keluarga, tentu ada yg hanya bercuti di rumah saja. Kena ingat, apa yg kita buat semuanya mesti nk ingat Allah. Sekalipun masa makan angin atau bercuti dgn keluarga….

saya buat cupcake sehari sblm bertolak … bekal utk anak2 ‘santap’ dlm bilik hotel.

Sebenarnya, kesyukuran itu ada dalam hati saya …. jauh disudut hati saya bersyukur kerana sepanjang 15 tahun perkahwinan, atas urusan kerja suami, saya kerap berpeluang ‘ronda malaysia’ membawa anak2 menginap di hotel sambil bercuti….. yg paling syukurnya, bilik hotel dapat free 😀 . Berpeluang juga menjalinkan silaturrahim dgn kaum isteri rakan2 suami .

Jika izinkan Allah, pertengahan Disember ini pun suami ada job trip ke Guangzhou, Shenzen dan Hong Kong ~ syukur juga, babanya tidak lupakan kami 😀 … dari bulan Jun lagi anak2 dah excited dan tertanya2 bila nk ke China … ( budak-budak camtu laaa)

Saya psan pada anak-anak “ walau dok kat hotel… kita solat berjemaah cam biasa, baca quran cam biasa…. dan untuk kali ini, kita turut sama2 solat hajat utk saudara kita di Gaza,semoga ini menjadi tanda kita hamba Allah yang bersyukur.”

 ” kita tak boleh puasa sunat 10 muharam la ni ummi ? ” along bertanya pada saya . ” boleh, kalau yg nk berpuasa, tak de masalah…. kalau tak dapat nk puasa, amalan sunat lain boleh diusahakan. Zikir, solat rawatib, tahajud, solat taubat… kalaupun tak menyamai pahala puasa muharam, tapi masih merupakan amalan kebaikan yg Allah suka.”

sempat juga goreng keropok moni dan homemade kerepek pisang ( sangat sengsara membuatnya) ~ sbg jajang.

Anak2 saya biarkan bermain di kolam. Ramai juga Pak Arab yg bercuti di sini rupanya. Ajaib sungguh depa… si isteri berjubah dan berpurdah sedang suami berseluar pendek la pulak. Anak2 depa mandi kolam pun pakai bikini bagai ~ walaupun masih kecil, lebih baik ‘tutup la skit aurat ~ kan? ….. Ketika berseorangan menyusuri tepian pantai, saya menikmati indahnya gigi pantai dgn buih-buih ombak yg memutih. Jauh pandangan mata kelihatan biru bukit bukau menyejukkan jiwa. Desir anginnya terasa nyaman membuai telinga, sejuk bayunya seakan membelai pipi saya …. ada rindu yg sering nakal singgah di hati ini…sering…,aaaahhhh tidaakk … jangan jiwang mahani,  pliiiizzz… 😀

Ya Allah, rahmati kami semua , kami rayu hidayahMu menuruti kami walau di mana kami berada. Lindungi kami sekeluarga dan dorongi kami utuk sentiasa taat padaMu…amiin.

Advertisements

sebotol kulit siput/kerang

si kecil ni berangan le nak jadi pengantin

Masih keletihan …… 2 kenduri kahwin melibatkan anak abang dan anak kakak saya menjadikan program ‘kelik klate’ sempena cuti sekolah kali ni agak sibuk. Kesibukan yg telah menjadi alasan utk sambutan ulangtahun perkahwinan saya dan suami tahun ini sekadar ‘sarapan dgn nasi goreng’ saja. Itupun nasi goreng yg saya ubah suai dari lebihan lauk kenduri di rumah kakak saya. Kami sambut bersama, di rumah kami di tanah merah …. makan setalam dgn satu thumbler kopi panas … share 6 beranak, Alhamdulillah.

abang, hari ni anniversary kita” kata saya pada suami, ketika dia turun utk bersarapan. “eh ye ke? hari ni berapa haribulan?” tanya suami , seperti biasa dlm nada ‘tidak perasan’ akan tarikh istimewa kami berdua. “nak kena kutir la nii..5 jun laa” saya menjawab  merenung tajam padanya. marah ler kononnya. “ooo nak hadiah ker??” tanya suami lagi. “ya laa, lagi mau tanyaa … dah sampai kelantan ni jom la shopping kat Rantau panjang “. kata saya. “situ jalan jem terok la ” suami beralasan. “ok tak pa, nanti cuti sekolah bila2…kita bawak anak-anak bercuti kat mana-mana…boleh? kata saya  pula, “ok seeett…insyaAllah“, suami membalasnya.

Ulangtahun perkahwinan, menjadi satu tarikh yg  tidak pernah saya lupa . Kadang disusuli dgn sambutan, kadang sekadar ingatan tarikh sahaja. Pun begitu, tarikh itu tetap datang dgn sentuhan istimewa di hati saya, ada sambutan atau tidak ada sambutan,  saya tetap mengingatinya dan cakna akan kehadirannya seiring dgn kesyukuran saya menghitung peningkatan usia pernikahan kami berdua.Dari sudut hati saya, saya ingin rumahtangga saya ini sentiasa berbunga bahagia, utuh membentengi badai dan gelora yg sesekali menguji rasa … tentulah kuncinya ada pada kami berdua.

Saya paling tidak lupa bila satu ketika suami pernah dedikasikan lagu permata untuk isterinyanyian kopratasa untuk saya.Tergelak menyambut ‘kemerduan’ lagu tersebut yg cuba dialun sendiri olehnya, saya memang ketawa mengekek kerana itulah pertama kali saya mendengar dia cuba menyanyi di depan saya . Walau pun sumbing dan sumbang bunyinya, percubaan suami utk tunjuk romantik kat saya tu buat saya terhibur juga … bercampur lucu dan malu tersipu-sipu. Agaknya wanita garang macam tu la… macam pokok semalu … diusik dan disentuh manja, menguncup malu-malu la pula. Itu dulu, ketika muda dan kurang matang pertimbangannya.

Sekarang ketikanya ada kesempatan lagu itu singgah dicuping telinga saya, ia terasa berat menyebakkan dada. Setelah perkahwinan semakin tua umurnya dan cinta semakin kemas mengikat rasa….lagu itu mengalun hebat meruntun rasa keinsafan  akan harapan suami terhadap saya. Allahuakhbar!

satu masa, ketika ulangtahun perkahwinan kami yg ketiga, saya memperolehi botol hiasan yg dipenuhi dengan kulit kerang yg berwarna-warni. Ia hadiah dari suami. Sekali imbas ia botol hiasan yg sering saya jumpa dikedai aneka barangan. Jadi ia semacam tidaklah istimewa. Ia memang cantik … cuma ia kelihatan keanak-anakan seperti tidak sesuai utk ibu beranak dua seperti saya ketika itunya . Kalaupun ia sesuai, ia terlalu murah utk hadiah sempena ulangtahun perkahwinan yg sepatutnya istimewa. Istimewa di mata  isteri muda yg masih cetek pengalaman berumahtangga. Istimewa itu pada saya , sandarannya ialah harga yg mahal semestinya.

botol kulit kerang hiasan … luarbiasa sentuhannya 😀

ishh..Ini hadiah anniversary saya, kena syukur walau apa pun yg saya terima,” pujuk hati saya. Dalam menahan terkilan rasa dan menyembunyikan high expectation yg tak kesampaian mungkinnya, saya sebut juga pd suami  “ comel bang …. kulit kerangnya ada macam2 kaler”.  Nama pun lelaki  , kekadang bukan arif sgt tentang hadiah yg diidamkan oleh isteri. Lagi pun perkahwinan baru masuk tahun ketiga, perkenalan kami mungkin baru mencecah 35% agaknya. 😀

Suami berada disisi saya memegang botol hadiahnya. “ ummi tahu tak kenapa abang pilih hadiah ini? Tanya suami seakan sedang membaca apa yg bergelut dihati saya. …” ia murah saja tapi ia membawa makna yg cukup dalam bagi abang ketika pertama kali melihatnya”. Saya mengangguk walaupun belum mendapat penjelasan sepenuhnya. “kulit kerang ini asalnya langsung tidak berharga…. bertaburan ditepi pantai . Ada yang masih sempurna, dan ada yg sudah pecah dan rosak pula. Tapi bila dikutip, diwarnai dengan pelbagai warna, dijaga, dihias dan disimpan didalam botol yang cantik… ia jadi berharga dan disayangi pula. Sebenarnya begitulah kasih sayang kita dalam rumahtangga. Jika kita berusaha menjaga, kita hias dengan aneka warna, kita letak ditempat yg istimewa , ia kan jadi sangat berharga bagi kita. Kulit kerang itu jadi cantik dan berharga kerana ada yg menjadikannya cantik dan berharga. Kasih sayang juga kena begitu …. kita kena jadikan ia indah dan bernilai supaya ia begitu bermakna bagi kita.” Saya cuma mampu mengangguk dan tersenyum,

Sehingga sekarang, saya simpan kulit kerang itu. Ia mengingatkan saya pd sentuhan suami yg begitu bermakna….suami menyentuh saya dengan hadiahnya yg istimewa.Memimpin saya untuk lebih mengerti apa yg paling berharga dalam kehidupan kami berdua. Saya pernah bercerita pada anak perempuan saya tentang hadiah kulit kerang dari babanya itu. Dalam kebanyakan hadiah ulangtahun perkahwinn yg saya terima, ia masih kekal sebagai hadiah paling istimewa utk saya, kerana ada selitan peringatan yg cukup mahal suami sisipkan bersamanya. Mungkin botolnya sudah nampak kusam kesan belasan tahun meniti masa, namun saya mendoakan kasih sayang kami kekal indah dan bernilai selagi badan masih bernyawa … bahkan saya berdoa cinta kami kekal sehingga sampai ke syurga .

Ada orang berkata, perasaan cinta datang indah hanya sekali dalam hidup kita…. ia cinta paling indah utk kenangan sepanjang masa.

Namun dengannya ,  saya berdoalah agar saya  boleh menikmati saat indah jatuh cinta dengannya berkali kali….setiap hari…bahkan setiap kali menatapnya, setiapkali ada di sisinya… cinta yg tidak pudar dimamah usia, saya ingin bercinta dgn hati dan jiwa, dgn emosi yg sentiasa muda, kemaruk cinta yang sama ketika pertama kali berjumpa, cinta yg sentiasa kami nyalakan baranya …. biar kehangatannya dirasa seisi keluarga .

Selamat ulangtahun perkahwinan yg ke 15 …. untuk kita berdua.

pulau pinang

Saya berada di Holiday Inn, Batu Feringgi. Mengikuti suami yg terlibat dengan sebuah konferens di sini. Untuk 3 hari cuma. Kalau tanya hati jujur saya, saya ingin rehat saja di rumah setelah 7 hari kursus dan tak sempat ‘tengok’ rumah lagi. Terlalu banyak kerja yg menanti. Tapi demi meraikan suami dan anak2, maka kesempatan ini saya gunakan utk bawa anak2 bercuti dan bermain pantai di Batu Feringgi. Pantai ni suatu ketika dulu pernah terkena tempias ganasnya tsunami.

bilik penginapan.

waktu hampir maghrib..view dari tingkat 10, dari balkoni bilik kami.

Anak2 sedikit kecewa, musim cuti sekolah pengunjung sangat ramai ke sini…kolam mandi penuh dengan orang dewasa dan budak2 kecik berbikini. Anak saya tak dapat main kolam kali ini….tak lalu tengok org seksi.. Itulah saya lebih suka kalau menginap di hotel di luar musim cuti persekolahan, pernah satu ketika kami bercuti di Langkawi pada weekend seminggu selepas cuti sekolah habis. Hotel kembali lengang tanpa kebisingan muzik atau penghuni lain, kolam mandi mcm  ekslusif jadi miliki kami sekeluarga, anak2 puas mandi dan bermain-main di kolam, saya dan suami tumpang sekaki tak lepaskan peluang yg terhidang sebegini  … :).

Di Holiday Inn saya turun breakfast jam 6.30 pagi tadi dan terus ke kolam…tunaikan hajat Raihanah dan Syirah yg merengek-rengek nak main kolam. Budak2 camtu lerr. ” eh, ummi nak mandi kolam jugak ke ni? tanya baba depa pada saya. ” tu laa…tertinggal bikini, tak rugged le mandi ngan baju kurung ni ” kata saya pula…. bayar cash kat dia. 😀

okey ler.... tak kempunan la depa 🙂

Pulau Pinang, pulau kecil yg sangat berharga. Jadi buruan British dalam era kegilaannya memburu tanah jajahan dan monopoli perdagangan di kepulauan Melayu. Dalam sejarah, Francis light di sebut sebagai tokoh yang membuka Pulau Pinang…sedangkan pulau pinang sudah wujud lama sebelum itu menjadi warisan kesultanan melayu islam di kedah. Ruang penjajahan yang telah merampas dan menghilangkan hak Kedah ke atas Pulau Pinang, maka berduyun-duyunlah imigran cina masuk terlibat dalam sektor perniagaan dan dan perdagangan di sini. Sehingga kini pulau kecil ini jelas mempamerkan ketaranya perbezaan taraf hidup antara kaum cina dan melayu.Bukan mudah mengubah sejarah P.Pinang. Saya berharap kita semua berdoa Lim Guan Eng memperolehi hidayah kepada agama Allah dan menyirami pentadbirannya dgn sinar wahyu Allah…InsyaAllah

sesekali luangkan masa bersama begini...mudah-mudahan mengeratkan kasih sayang sekeluarga.

dah tua-tua baru nak belajar dating tepi pantai 🙂

Sekejap lagi kami akan check-out. Petangnya akan singgah kat Tahfiz An Nahdhoh P.Pinang utk hantar abg chik ikuti 2 minggu kem di sana. Ada satu kenduri yg perlu dihadiri tapi tak tahu saya sempat singgah ke tidak ni….

Cuti sebenarnya baru je nak bermula bagi saya, tapi dicelah-celah cuti itu ada hari yg saya terpaksa hadir ke sekolah juga. Dah dapat schedule lengkap utk ‘hari bekerja’ pada bulan disember termasuk due date utk assignment SPIM  saya yg dah dipenghujung semester…. eh dah nak grad dah ker?? hahaha.

santai menikmati indahnya suasana pantai Batu Feringgi

Apa pun saya akan gunakan ruang cuti sebaiknya. Mengharapkan Allah sentiasa membantu saya dalam proses mujahadah saya utk meruntuhkan nafsu dan segala keburukan yg ada dlm diri saya ini.Tiada yg lebih utama selain menjadi hamba Allah yg bertaqwa. ….yg hidupnya sentiasa dipimpin Allah. Saya mendoakan rahmat Allah turun sebagai jalan pertolongan bagi saya ketika rebah, ditegur  ketika bersalah, diturunkan sakinah ketika gelisah, diampunkan dosa  tikanya saya terkeluar batas …..

Hari Keluarga

Puteri Bayu Beach Resort, P. Pangkor Lumut Perak

a breathtaking view

seronok main laut ni

suasana waktu pagi

antara pemandangan menarik di tepi pantai

sukaneka...masam je hanah...tengoklah pipi kembungnya tu...

dengan 'mencuka' bola pingpong di bawa dlm sudu..go hanah go..go ..go

Hanah bad mood je masa sukaneka..susah jugak nak pujuk...

Baba pun take part jugak...

kakak dlm acara 'jalan gorila'

jalan kaki tiga.....dapat tempat last skali sebab ikatan tak boleh bukak...kui kui kui.. 😀

kakak dan kak long, mandi kolam dgn burqini...hehehehe

abg chik....perghh hensemnya, macam model majalah mangga...ngeiihh

Hanah pun nak posing dlm kolam jugak...

jangan ambik sayang, tu org punya la..

malam BBQ.... makan aje selama kat sini...naik kolestrol saya..isk isk isk

sempat lagi noo menyenget posing ketika bersiap utk berangkat pulang

my garden…

kebun kecil belakang rumah….ditanami dgn pisang, pandan, kunyit, halia, serai, limau kasturi, nenas dan ulam raja…apa lagi yg patut saya tanam ya??

ualam raja dan pokok limau kasturi

ulam raja yg baru sejengkal…tanah agak berbatu kat sini…payah la skit

pokok kari…mula nak ‘melebat’ dan limau purut di sebelahnya..

pokok buluh madu…ditanam oleh abang ipar saya…tak sabo tunggu rebung sulong..

tanaman hiasan jenis keladi…pemberian kak ton, dulu kecik cuma tiga helai daun…sekarang makin subur..

lagi pokok keladi….

lagi koleksi pokok yg saya gemari

hijau merimbun…mendamaikan pandangan..

kalaulah daun2nya lebih lebat, tentu lebih lawa….tadi saya dah letak baja taik ayam..

dulu kedua pokok hiasan ni saya beli dlm polybag…masih kecil dan harga singgit je satu….sekarang dah ‘tembun’.. 😀

alahai….kedekut betol pokok ni. Dah lebih sebulan saya jaga, tak juga besarnya.Ni pun pemberian kak ton…dulu hampir mati, syukurlah masih bersama saya lagi sampai hari ni..

lagi spesies keladi….err ye ke ?? saya akui mudah tertarik pada pokok keladi. mudah dijaga dan ‘segar’ pada mata.

hmmm ni ikan koi dan talapia saya….agak pemalu sikit…

ada lebih kurang 15 ekor ikan koi dan 10 ekor talapia….sukar nak snap gambo…masih liar dan suka sembunyi bawah tempayan..

waterfall…

kat kolam ni saya bela ikan2 koi , talapia dan ikan ‘bandaran’… heheheh

harap talapia saya cukup umo pada ramadhan nanti….nak ‘rasmikan’ dgn resepi ‘phat phit’ warisan ibu saya dari Narathiwat..

okey tak presentation saya utk ruang depan ni….macam ‘tak balance’ kan ???….camana nak ‘up’ sikit…

bangku lama tu saya beli dari kedai perabut terpakai…beberapa hinggit jer…kalo saya cat putih ok tak ???

saya tak tahu camana nak ‘hidup’ kan ruang ni…. pokok2 apa agaknya yg sesuai di tanam ?

kws ini hasil tangan suami….rumput, stepping dan batu2….saya cuba ‘serikan’ dgn tanaman pokok2 hiasan…..tapi masih ‘buntu’..

kolam …… pandangan dari balkoni…

saya gemar buka netbook saya atau baca buku kat sini….bunyi air terjun dan kelibat ikan dikolam buat rasa ‘aman’….

lastly…. Tam yang enchem….’ahli keluarga’ yg dah 6 bulan lebih menumpang di rumah kami….tak kencing berak dalam rumah tak pa yaa…

Saya agak kurang berseni dalam hias menghias taman ni, dan bukan jenis menumpu sangat dalam hal hias rumah ni, sekadar saja lah……memandangkan ruang tu ada,  tak elok jika dibiarkan kosong je , saya cuba lah setakat yg mampu untuk  jadikan ianya tak nampak ‘kaku’ sangat….menanam pokok2 bunga bukanlah hobi paling utama kerana saya lebih gemar membaca dan berkarya. Tapi sejak saya usahakan kebun kecil saya disekitar rumah ni….jadi ‘nikmat’ pula tengok pokok2 membesar. Teruja melihat perkembangan dan pertumbuhannya, maka hampir saban petang tatkala pulang dari kerja, saya habiskan masa menyiram, merumput, membaja dan memberi makan ikan2….penat juga sebenarnya….. di campur pula dgn badan yg memang letih setelah seharian bekerja…Harap usaha saya ini bukan hangat-hangat taik idong je la….. 😀

“kalau awan tak menangis, mana mungkin taman kan tersenyum”…..maka menangislah awan, biarkan taman saya tersenyum seindahnya…. lantas mengulas pula senyum semanis-manisnya dibibir saya, sekalipun pun pada mekar dan kuntumnya,   adalah kebasahan hati  dek siraman hujan semalam…….menangislah wahai awan……….ewwaahhh “….kan dah pandai melankolik saya….. 😀 😀 😀 😀 😀

Tupah

Persembahan slaid ini memerlukan JavaScript.

hmmmm cerita keluarga saja semenjak dua menjak ni…..nak buat camana, keluarga paling dekat dengan kita…jadi memang banyak cerita.

Sabtu lepas, suami mengajak kami sekeluarga bersantai di Air Terjun Tupah. Banyak cerita tentang air terjun Tupah ni, pernah masuk dalam majalah Mestika….rasa malu nak cerita sebab tak berapa enak dan elok kisahnya.

Cadangan suami bagai pucuk dicita ulam mendatang, saya terbayang batu-batu sungai yg dapat saya kutip buat penghias taman dan kolam ikan….maka bersegera saya siapkan apa yg sepatutnya. Saya masakkan nasi lemak, sambal ikan termenung, bilis goreng, telur rebus, fishball goreng tepung dan siapkan minuman. Semuanya saya bawa bersama tapi nasi pulak tertinggal kat rumah….adeiiihhh…..nasib baik hero menyelamatkan mood kami sekeluarga dengan membeli nasi kosong 6 bungkus. kalau tidak, mau meloya kerana terpaksa ratah lauk jer…

Mujur, perkelahan kami diwaktu pagi…..belum ramai pengunjung, dan puas menikmati pemandangan semulajadi. Pemandangan ‘yang tak semulajadi’ belum bermula lagi, selalunya waktu petang dan hampir senja barulah akan nampak kelibat di celah-celah semak  ‘leka duduk sepasang demi sepasang sama depa jer ..

benarlah, anak2 penyejuk mata….melihat gelagat mereka boleh gelak mengekek kita dibuatnya. Kadang depa bermain kadang bergaduh. Kadang ketawa kadang merajuk pula. Naik risau lihat syamil asyik buat aksi terjun gaya kelawarnya….babanya pun turut ‘berangin’ tak mau kalah dgn anak2….. ish ishh ish

Tupah lebih kurang 20 minit perjalanan berkereta dari rumah saya. Pantai Merdeka cuma 15 minit saja. tapi tak selalu dapat berkelah sekeluarga. Tuntutan kerja dan program2 lain selalu mengambil ruang dan mencuri masa bersama keluarga….jadi ketika berpeluang ni, elok sangat rasanya kami tak sesiakannya…

sambutan hari ibu untukku

selamat hari ibu untukku…..untuk ibu yg melahirkan ku….untuk ibu yg mengasuh dan menjagaku…. untuk ibu yg menyekolahkanku….untuk ibu yg sudi menjadi ibuku….untuk ibu yg mengizinkan anak lelakinya menjadi suamiku….untuk semua ibu…..yg faham apa ertinya menjadi seorang ibu..

kek coklat gelap

anak2 berkenduri sesam sendiri lepas maghrib

hadiah dari anak2..

hadiah dari depa....lilin hiasan rupanya.... cantik..

perrghhhh...lilin aroma....romantiknyerr...

berseri meja kopi saya...pandai depa pilih hadiah untuk umi..

kad ucapan hari ibu dari hanah....hahahaha...comey sungguh hasil seninya..

yang ni kad dari insyirah.....

syukor kerana saban tahun saya diraikan dan diberikan hadiah setiap kali tibanya sambutan hari ibu…..

sungguh……menikmati ‘perasaan’ menjadi  seorang ibu adalah suatu rahmat….terima kasih untuk suami dan anak2, kalian sering menjadikan umi mengecapi kehidupan yg sungguh nikmat….Alhamdulillah…

asam jawa dari hati..

musim asam jawa tiba lagi, kali ni lebat tak terperi. Kata mak mertua saya, terkena tempias baja betik dari kebun betik bersebelahan.Jadi buahnya lebat bergugusan melandut dihujung dahan….fuk sakan weh!

Agen asam jawa mak mertua ….. itu saya. Jawatan disandang secara tidak sengaja bila saya membawa sebungkus dua untuk diperkenalkan kepada rakan sekerja. Tak sangka ramai pula yang meminatinya. Sampai sekarang saya masih menjual asam jawa  mertua setiap musim asam tiba.

hmmm…saya pernah  berkongsi sedikit cerita asam jawa ketika awal memulakan tulisan di blog saya.

Asam jawa atau asam celagi

Kesian mak, ceritanya kepada saya hampir setiap pagi dia mengutip asam jawa gugur dikawasan laman , sehingga lenguh-lenguh keting dan pinggang. Kadang dah penuh sebesen pun masih dia tak mahu cuci tangan… bila anak menantu bising melarang kerana bimbang terganggu kesihatan, mak selalu jawab…. tak boleh tengok…geram !

Pokok asam nan sebatang di tengah laman. Kadang buahnya lebat  dan kadang pula  buahnya jarang-jarang.Pernah pokok asam mak ‘merajuk sakan’  merosot hasilnya mak tak dapat keuntungan . Maklumlah pokok tua yang cuma sebatang , itu pun nyaris menjadi korban pembukaan ladang betik fasa kedua.Alhamdulillah umornya masih panjang biarpun pernah merajuk sakan dengan membantutkan pengeluaran. Waktu tu produksi cuma cukup-cukup makan . Pasarannya sekadar di kalangan menantu dan anak menakan.

Asam jawa yg siap dibungkus

2 minggu lepas mak kirimkan pada biras saya asam yg saya pesan. Beberapa minit je dibawa ke bilik guru, asam saya laku bertukar tangan. Licin tiada berlebihan. Itu pun 4 bungkus sudah di beli dua warga tua ,  jiran saya yg tinggal bersebelahan. Kecewa Tuan pengetua kerana telah berkali-kali ingatkan saya jika musim asam tiba,  tolong simpan beberapa bungkus asam utknya…nak dijadikan buah tangan utk keluarga di melaka. Saya akan order lain dgn mak mertua, itu janji saya pada pengetua.

makcik Bunga dan makcik Anom, jiran yg mula mencuba asam saya

Asam jawa mak saya memang istimewa….asam kampung memang ramai yg suka. Lagipun bukan banyak sangat yg mak usaha…alaa sebatang pokok cuma.Pokok tua tapi subur masih mewah hasilnya. Sekali musim dapatlah mak kumpul beberapa besen mungkin empat atau lima. Selepas dicungkil isinya, dikukus dan dipack kemas dlm plastik, maka sayalah pengedar tunggalnya…..marketing executive utk produk asam jawa mak mertua..

murah…sekilo tujuh ringgit dan sekati cuma lima ringgit saja. Bertahun-tahun saya pasarkan asam jawa mak di sekolah saya, cuma sekali-sekala saya juga menjual belacan buatan keluarga biras saya 😀 …. syyhhh janganlah order belacan dengan saya pula, malu sebenarnya…berbanding gelaran Mahani Belacan…sedap lagi dipanggil Mahani Asam …ngeh3x …jual belacan sekadar sampingan sahaja.

Ahad lepas mak lagi datang ke rumah saya. Dibawa beberapa bungkus asam yg sempat dikukusnya. Kata mak, dah ramai ejen tanpa tauliah yg datang ke rumah mak utk menjadi pemasar asam jawanya. Tak menang tangan mak nak menyiapkannya. Saya pula rasa tercabar kerana sudah ada saingan yg meranapkan status pengedar tunggal yg saya pegang sekian lama… ” mana aci mak, dah sain MOU dgn mahani tak yah la kasi org lain jual ” rengek saya sedikit merajuk . ” alahai, tak dan la kalo hang nak juai sorang-sorang mahani oii, hang pun sibuk kheja nak balik umah ambik asam mak bukan senang “ jawab mak pula. ” alaa mak bungkuih la banyak-banyak, masuk kotak pastu suruh solehah call habaq kat mahani balik kg ambik asam ” kata saya pula. ” hmm tabole la lagu tu, takkan oghang mai umah kita cari asam kita tak mau juai pulak, kesian”. balas mak pula. ” haa tak kigha aa … kalo nak asam jawa spesel,  depa kena mai caghi mahani kat sg petani la … habaq la mak tak menega, mak tukang buat ja. ” Saya memberi cadangan kedekut saya pada mak. ” alaah .. hang pun berkira sangat sampai tagha tu no….melampau ehh,  “ kata mak dalam gelaknya. Dah masak sangat dgn perangai saya  yg nak memonopoli pasaran asam jawanya….keh keh keh … tamak juga saya dgn asam jawa mak ni  ya 😀

Maka pada hari tu mak bawa 13  bungkus asam utk saya yang kesemuanya diborong oleh Pengetua di sekolah saya. Tak susah jual asam jawa mak mertua … kerana keistimewaannya, tak perlu kempen susah payah, pelanggan pasti datang mencarinya.

Hebat mak saya … tokey asam jawa yg yg sudah berusia. Dia tak reti nak bermalas-malas dgn tenaga tuanya. Semua yg ‘dipegang’ menjadi duit di tangannya. Tubuh yg tidaklah sekuat mana tapi cekal dalam usaha. Seronok melihat budi mak  pada tanah arwah pak mertua yg setiap sudut tidak di sesiakannya. Selain asam, mak juga pengusaha kekabu, petai dan menanam ulam-ulaman. Kebun betiknya  sehijau mata memandang, kebun getah, kolam ikan, deretan pokok nenas, pisang dan ikan kering turut ‘menjadi emas’ ditangannya. Ada  hasil tangan yg tidak dijualnya diperuntukkan kepada kami anak menantunya ‘menikmati’ setiap kali pulang ke rumahnya.Selain persahabatannya dgn tanam tanaman, mak turut akrab dgn tiga ekor lembu yg dibelanya…tiga ekor lembu yg sering saya sekeh kepala depa. Disebabkan lembu2 ni lah mak sering menolak pelawaan utk bermalam di rumah saya.

Untuk asam jawanya yg istimewa, ada cinta mak dalam asam jawanya, ia kebanggaan saya dan mungkin kenangan manis mak untuk saya. Selalu dalam ngomelnya ketika saya turut terbongkok-bongkok mengutip asam bersamanya ” asam ni kalau mak tak de nanti,  tak de sapa dah ‘nak berkisah’ membuatnya lagi. Mak masih ada ni boleh la hangpa makan dan merasa sikit sorang. Esok-esok bila tuan asam dah tak de, hangpa  kena beli jugak la nanti” itu yg sering mak sebut …. dalam bahasa tuanya yg sebenarnya penuh dgn bunga cinta sayangnya pada pokok asam yg berjasa.

senyuman menawan tokey asam ... dari tangan ajaibnya saya nikmati asam paling best di dunia

Aduhai mak, pasti takkan sama asam mak dgn asam yg dibeli. Asam mak adalah asam dari hati mak untuk kami,  … asam dari ibu yg subur dgn rasa kasih dan budi yg tinggi  … mustahil ada asam lain yg boleh menandingi asam mak ini. Ia asam jawa dari hati … asam celagi paling bessssttt sekali.

berpindah ke Wadi Insyirah

Sudah lebih tiga minggu saya kesibukan dalam urusan berpindah ke kediaman baru. Dari membersihkan rumah, packing barang2, mengangkutnya dan mengemas serta menyusun kembali di rumah baru ini.Letih juga rupanya urusan pindah memindah ini. Dan tidaklah ‘indah’ semuanya bila ‘masuk rumah baru’. Adat rumah baru, memang terdapat beberapa masalah teknikal yg tak dapat dielakkan atau dijangkakan.Letih juga kami suami isteri cuba menyelesaikannya. Ke sana ke mari menguruskan itu dan ini.


Malam raya kami masih bergelap di rumah ini….masalah betol lah 😀 …. Dari corong pembesar suara di masjid yang berdekatan saya mendengar takbir raya berkumandang.Suara memuji Allah itu cukup jelas kerana masjid cuma lebih kurang 200 meter saja dari rumah saya. Saya berdoa agar beroleh keberkatan ‘tinggal berdekatan masjid’ dan mendapat percikan nur hidayah Allah sepanjang saya menginap di sini.

Kemuncaknya kami mengadakan kenduri korban pada raya ketiga di kediaman baru kami dengan menjemput saudara mara, rakan taulan serta jiran tetangga. Syukur kepada Allah, ini kesempatan baik saya berkenalan dengan jiran-jiran baru.

Terima kasih untuk rohaya, rogayah, kak siti, kak chak, mak cik serta menantunya yang sudi datang membantu saya. Ramai juga teman yang tak dapat memenuhi jemputan kenduri saya kerana masing-masing juga ‘sarat’ dengan jemputan kenduri saudara mara di sana sini. Saya memahaminya.

Alhamdulillah, segala urusan berjalan lancar pada hari kenduri tersebut dan saya mengucapkan terima kasih pada tetamu yang telah sudi datang. Kediaman ini kami namakan WADI INSYIRAH.

هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ

“Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan ni’mat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia”
(an-Naml :40)

sesat di kuala lumpur..

sesat di Kuala Lumpur

dosa dan pahala bercampur

tapi kita perlu hidup

kita perlu terus hidup

ini antara lirik lagu ‘sesat di kuala lumpur’ nyanyian m.nasir yg saya masih ingat. Tapi lagu ni tak best dan melodinya tawar….kerana saya lebih gemarkan lagu ‘mentera semerah padi’ ketika zaman minat lagu-lagu si nasir ni…

Tapi rasanya sekarang lagu ustaz akil hayy lebih sedap kot ….. lebih membuai rasa…ish ish ish…kesian pulak nak sebut-sebut ustaz dgn imej rambut rebonding ni…ta’mou komen!!

mmm…saya masih di Kuala Lumpur. InsyaAllah pagi besok bertolak kembali ke Sg Petani. Cuma seminggu berada di kolumpo jadi tak sempat ‘sesat’ le rasanya…Alhamdulillah.

Cuma sesat jalan tu ada ler…almaklum sekali sekala turun KL pening juga dibuatnya. Biarpun suami pernah belajar dan tinggal lama di KL,  dia pun kekadang tersesat jalan juga…. keh keh keh…sori bang !

alaa…..jalan bersimpang  siur ……kalo sesat biasa ler… kan kan kan 😀

susah betol kalau sesat jalan di kolumpo, nak cari u turn punya lah jauh kena jalan…abis duit kat minyak ngan tol jer… ayoyo ini warisan samy veloo dulu kot agaknya…

patut la saya dengar orang KL ni gajinya mahal dan duit banyak…..jalanrayanya banyak TOLol dan makan  minyak …. ada hikmahnya di negeri kedah ini saya dicampak, pegi skolah  pepagi jam 7.20 baru bertolak….tak de jalan jam, tak de duit  tol dan tak  guna banyak minyak….7.25 dah boleh ke kantin pekena teh tarik dan nasik lemak sebelum 7.40 loceng skolah memekak….ah ah ah ah….

hamboii kuatnya gelak…sori !

saya nak ambik peluang letak gambo2 semasa di sana …

hanah dan syirah...peace !!

my handbag, hanah and syirah...peace !!

kat pusat sains negara....

kat pusat sains negara....

bergambar dalam bilik cermin...

bergambar dalam bilik cermin...

bantu syirah guna mikroskop

bantu syirah guna mikroskop

kat masjid wilayah

kat masjid wilayah

eksen je ni.....ta'tau guna pun alat ni..ngeh3x

eksen je ni.....ta'tau guna pun alat ni..ngeh3x

ni pun kat tangga masjid wilayah...alamak silau pulak !

ni pun kat tangga masjid wilayah...alamak silau pulak !

kat muzium kesenian islam

kat muzium kesenian islam

ni kat uitm shah alam...waaa dah banyak perubahan rupanya...

ni kat uitm shah alam...waaa dah banyak perubahan rupanya...

tiga teruna malaya dok bersantai ke tepi tasek shah alam...fewwiitt..

tiga teruna malaya dok bersantai kat tepi tasek shah alam...fewwiitt..

gambo paling romantis yg pernah saya ada ...wekkkk...ngeh3x

gambo paling romantis yg pernah saya ada ...wekkkk...ngeh3x

fuh! dapat melepak berdua ni ..... berbaloi makan angin kat KL... :D

fuh! dapat melepak berdua ni ..... berbaloi makan angin kat KL... 😀

eh ! banyaknya letak gamba….boringnya

sukati la…blog saya…… 😀 😀 😀

« Older entries