lagi luahan hati ttg sambutan maulid nabi

Tenggelam dalam kain baju yang bertimbunan. Tiga bakul besar pakaian telah saya longgokkan , saya asingkan kemudian tangan yg dah pun keletihan ini  terpaksa pula rancak ‘bersilat’ melipat pakaian. Inilah antara  tugas extra saya tetengah malam…. 😀  Tidak perlu berlagu kesedihan, situasi ini rasanya dialami dan dikongsi bersama dengan semua ibu bekerja yang tak ada bibik dirumahnya…huhuhu

..saya ambil kesempatan untuk menonton TV sambil melipat pakaian. Seringnya masa lain saya tak berkesempatan dan saya ini agak ketinggalan menonton program2 menarik di tv termasuk siaran berita perdana jam lapan malam.  Sedihnya, saya menanggung cemburu yang bersangatan bila teman-teman bercerita ttg satu rancangan perbincangan bersama Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman tiga hari berturutan, berkisar isu riba dan perbankan Islam. …beeeest sangat kata depa. Alangkah ruginya saya, suami memujuk utk cuba mencari rakamannya dari internet nanti.

Masa paling sesuai utk saya santai menonton ialah setelah anak-anak  semuanya lena di peraduan . Alaa…tak  de la santai sangat sebenarnya kerana terpaksa pula melipat kain baju yg sangat la banyaknya, sedang suami pula leka dgn netbook  membantu preparation utk presentation kelas sejarah saya dan menyiapkan soalan ujian prestasi utk anak2 murid saya … 😀 😀 :D…ngeh3x pecah rahsia saya…

Letih kelopak mata dan letih juga jiwa saya menonton promo sambutan maulidur rasul di siaran tv2 …“raikanlah sambutan maulidur rasul dengan menonton drama-drama dan telefilem yg mencetus rasa keinsafan ” Ini antara barisan kata-kata yg mengiringi sedutan-sedutan drama yang bakal disiarkan bagi memeriahkan sambutan Maulidur Rasul di negara kita. Maka drama pelbagai tema yg Islamik pasti menghiasi kaca tv anda dan barisan pelakon yg melakonkan watak  ‘gedik’ sebelum ini akan berwatak baik utk siaran drama2 sempena maulidur rasul nanti….betol-betol plastik…..tu tak campor lagi rancangan hiburan dan nyanyian maulidul Rasul yg bakal membariskan artis ternama penuh glamer dalam alunan zikir nasyid mereka. Masa ni Siti Nurhaliza yg imej berjambul tu pun akan pakai tutup semuanya….

Yang mengejutkan saya ketika menonton promo drama sempena maulidur rasul tersebut ialah bila menangkap satu dialog dari artis wanita ” Islam mempunyai penyelesaian untuk semua persoalan”….saya memang gelak besar sehingga ditegur suami kerana ketawa sendirian ditengah malam. Jika anda ada menontonnya, anda juga pasti merasa lucu seperti saya kerana artis yg menuturkan barisan kata  yang cukup bermakna itu kelihatan ada yang ‘tak selesai’  pada dirinya.

Tadi, dari corong speaker masjid berdekatan rumah saya, kedengaran lantang suara ustaz berceramah sakan dalam kuliah maghribnya.“Siapa kata berarak tu tak de dalam islam ? sapa yg kata berarak tu bukan amalan orang Islam ?? jemaah haji yang berjalan ramai-ramai ke Muzdalifah tak dikatakan berarak ke ? tawaf berkeliling kaabah semua jemaah haji muslimin muslimat tu bukan berarak ke ?abis tu yang demonstrasi angkat sepanduk beramai-ramai tu tak disebut berarak pula ? yang tu boleh pula ? kata ustaz dengan nada kerasnya. ‘Apa salah kita beramai-ramai berarak utk lahirkan rasa gembira di hari kelahiran baginda ?kalau berarak yang lain dibolehkan kenapa berarak utk meraikan maulidur rasul kita nak tentang ??” hmmmm….ni mungkin ustaz UMNO , kata hati kecil saya.

Adilkah perbandingan ustaz tersebut dgn mencontohkan tawaf di kaabah, berjalan ramai-ramai ke Muzdalifah serta demonstrasi mengecam pemerintah sebagai ukuran utk menggalakkan pula berarak menyambut maulid nabi?

Bukan perarakan yg menjadi kesalahan.bahkan ia harus sebenarnya. Tapi perbuatan percampuran lelaki perempuan , pembaziran, tabaruj yang berlebihan wanita Islam, dan bermacam lagi kesan kemudaratan dari perarakan, inilah yg cuba kita halang.Ada pun dari kefahaman saya, tiadalah termasuk dalam rukun haji berjalan beramai-ramai ke Muzdalifah, ia adalah pilihan. bahkan jika naik bas dan lain-lain kenderaan pun boleh saja. Begitu pula tawaf di kaabah. ia rukun haji yang khas lagi istimewa dari Allah diberikan pada muslimin yg mengerjakan haji. Ia dalam keizinan disana sahaja. Mana mungkin dari segi tujuan, implikasi bahkan kedudukannya nak disamakan dgn perarakan maulud nabi yang dilakukan di malaysia ini.

Saya rasa ustaz itu patut rasional dalam perbandingan maupun saranan yg ingin beliau berikan.Paling utama dalam hal menghadapi maulidul rasul ini ialah bagaimana nak menyuburkan rasa cinta pada rasulullah dalam maksudnya yg hakiki. Selain itu, kita ingin muslim kembali semula kepada kemurnian segala amalan yg ada dalam Islam, dan mengelakkan segala yg memudaratkan.Sekalipun ketika ingin sangat menunjukkan rasa cinta pada rasul yang mulia, tapi jika caranya tidak selaras dgn ajaran agama dan boleh pula mendorong kita kepda dosa, hendaklah kita tinggalkan ia.

Advertisements

mukhayyam dan maulid nabi

mengujakan…

Nampaknya tahun ini kami mukhayyam lebih awal  berbanding tahun-tahun sebelumnya. Okey la jugak kerana pertengahan tahun atau hujung tahun nanti mungkin kami lebih sibuk. Cuma yang suspennya bila  ‘lokasi mukhayyam’ kali ini masih dirahsiakan hingga ke saat ini…..berkali-kali saya tanyakan pada ustazah Salma naqibah saya tu, tapi beliau hanya senyum dan berkata ….RAHSIA….ngeh3x. Saya tak kisah berkhemah di mana-mana sekalipun, tapi jangan Gunung Jerai udah ler…. tak sukerr dan tak serasi pula  😀 😀

Yang agak melegakan ialah mukhayyam kali ini diadakan pada hari cuti umum iaitu ketika cuti bersempena maulidul rasul. Bukan apa, bila program kami jatuh pada hari cuti  umum, urusan  ‘nak tinggal anak-anak’  jadi lebih mudah . Saya tak pasti cik abe saya nanti ada program atau tidak on that day , tapi setakat ni dia kata “InsyaAllah’….. yesSS…harap-harap laluan saya utk ke sana mudah dan cerah 😀

maknanya akan bermukhayyamlah kami pada cuti sempena maulid nabi kali ini. Tak dapatlah nak tengok lintas langsung siaran perarakan maulidur rasul kat tv nanti …isshhh..

hmmm, bercakap pasal perarakan maulid nabi ni saya bersetuju sangatlah dgn pandangan TGNA dlm isu ni bahawa  ‘tiada fadhilat’  berarak beramai-ramai sambil membawa sepanduk dalam menyambut ulangtahun kelahiran Rasulullah saw.

Mursyidul Am PAS yang juga MB Kelantan, menyatakan bahawa sambutan Maulidur Rasul yang diadakan setiap tahun di negara ini, tidak mempunyai fadhilat seperti fadhilat di bulan ramadhan. Kenyataan ini dikeluarkan berikutan isu pembatalan perarakan sempena maulidur Rasul di Pulau Pinang.

Sudah menjadi tabiat kepada TGNA apabila selalu mengeluarkan kenyataan yang menjadi perhatian ulama dan umat Islam di negara ini. Kadangkala kenyataannya menimbulkan pelbagai tanggapan negatif selain ada juga yang merasakan agar kenyataan TGNA ini dapat diperjelaskan kepada umat Islam.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria ketika mengulas kenyataan itu, menyatakan bahawa sambutan Maulidur Rasul yang dilakukan di negara ini boleh mengeratkan tali silaturahim di kalangan umat Islam. Ia membawa banyak fadhilat kepada ummah selain menanamkan rasa kecintaan kepada nabi Muhammmad saw.

Tidak pernah ada pun saranan dari Nabi saw  maupun dari kalangan sahabat2 baginda sendiri agar muslimin berarak beramai-ramai setiapkali tibanya tarikh kelahiran baginda saw itu. Saya ada membaca bahawa merayakan Maulidur Rasul tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW, begitu juga halnya para sahabat yang mulia, para tabi’in, para tabi’it tabi’in. Mereka tidak pernah ada perayaan khusus untuk menyambut hari keputeraan junjungan besar SAW. Kegiatan berbentuk perayaan ini muncul di masa berikutnya, iaitu ketika waktu Fathimiyyin di Mesir yang sangat jauh masanya dari zaman Rasulullah.

Pada saya, banyak lagi cara nak ekspres rasa kasih dan sayang pada Rasulullah saw selain dari berarak beramai-ramai sambil mengangkat sepanduk dan berselawat. Rasulullah tentu tak minta kita berarak utk tunjukkan kita cinta pada  baginda. sebaliknya segala ajaran islam yg telah baginda tinggalkan untuk kita adakah betol-betol dilaksana ? Kerajaan 1 Malaysia tajaan Datuk Najib bukan main hangin lagi bila ada cadangan untuk tak de perarakan semasa maulid nabi. Hamboii janganlah nak tunjuk betapa kuatnya Islam kita ini dengan hanya berselawat penuh semangat dan berarak masa maulidur Rasul saja,  sedangkan ajaran Islam yg sudah jelas dan langsung tak de khilaf tak sungguh2 pun kita nak laksana. Hatta Isteri sendiri nak disuruh tutup jambul dan pakai tudung menutup aurat pun macam tak mampu, konsert maksiat, program lagha, pusat judi, night club, penajaan program-program yg meruntuhkan moral bermaharaja lela di sana sini tak sungguh2 pun nak benteras, tetapi datang je musim maulud nabi beriya pula nak berarak..….macam ni ke sayang nabi ?

Program berarak tu apa baiknya ? silaturrahim mana yg dapat dieratkan kalau terpaksa abiskan duit ribu-ribu utk buat persiapan ? dari tempahan baju yg seragam, buat spanduk, taja jamuan , lepas tu berkumpul laki perempuan berjalan beriringan. Dek kerana kepenatan sampai ada yg pengsan kepanasan. Wanita bersolek mulut merah menyala…yg keluar berarak tu entah solat ke idaknya…macam ni cara tunjuk sayang kat nabi ???

Saya minta kita jujur dlm melahirkan kasih sayang pada baginda. Memang tidak salah kalau nak berselawat dan lahirkan perasaan memuliakan baginda, bahkan itu memang dialu-alukan , tapi mengapa memilih berarak dgn pakaian seragam beranika warna yg sudah pasti menelan belanja, bercampur lelaki dan perempuan dalam suasana ria gelak tawa , malah bersolek pula perempuan utk cantik dipandang orang, mengenakan tudung sebagai syarat berarak tapi selepas tu selamba bukak,  program rehearsal pula bukan main sakan….wah inikah tanda sayang pada baginda saw ?

saya tekankan ttg sikap sesetengah muslim dikalangan kita yg berangin sangat nak berarak masa maulid nabi, tapi dalam kehidupan seharian tak teringin pun nak beramal dgn islam yg dibawa oleh nabi. Mana yg lebih utama berarak masa maulid atau beramal dgn hukum2 Islam?  lebih-lebih lagi yg bersifat qata’i. Kerajaan pimpinan Datuk Najib nak taja sangat program berarak, baik minta PM kita taja dulu isteri beliau utk tutup aurat. Ini lebih dinanti-nantikan dan diharapkan oleh rakyat. Iman itu bukan dinilai dimulut sahaja, tapi benarkanlah ia dgn kata-kata. Tunjukkanlah ingatan kita yg sempurna pada baginda dgn beramal dgn ajaran Islam yg benar, bukannya beramai-ramai berarak tapi tak bernilai ‘kebajikan’ pun di sisi syarak.

Pada saya , banyak lagi cara utk memuliakan baginda di hari ulangtahun kelahiran baginda berbanding berselawat secara berarak  lepas tu terselit juga ’secalit maksiat dan pembaziran’ dlm program tersebut. Anda ingat Rasulullah saw ‘gembira’ ??? makanya pada saya ,  tindakan kerajaan Pas Kelantan tidak mengadakan perarakan maulidur rasul itu saya sokong sangat-sangat.

cumanya, saya harap bukan isu sambutan maulidur rasul saja tok guru kita tunjuk sikap yg cermat. Isu ucapan selamat utk deepavali, Thaipusam atau ucap selamat hari natal terhadap non muslim juga lebih patut dizahirkan sikap yg lebih warak dan tepat. Sekalipun ia mengundang juga keberagaman pendapat, tapi sebagai pimpinan , pilihlah tindakan yg paling selamat dan lebih mendekati syarak. Dada kita tak rasa sesak dan aqidah pun akan lebih mantap..

mengertilah..

Kawal dorongan emosi dengan pandangan akal. Sinari pancaran akal dengan kehangatan emosi. Iringi imaginasi dengan realiti. Terokai realiti dengan bertemankan khayalan tentang cita-cita yg indah.

Memang  indah barisan kata-kata yg saya jumpa ini. Mengandungi makna yg besar dan pengertian yg sungguh istimewa. Walaupun tiadalah perkaitan secara langsung dgn entri kali ini, saya telah quotekan di sini kerana tercuit oleh maksud yg terkandung didalamnya. Tak tau la pula jika ada yg memahaminya dari sudut yg berbeza dgn saya dan tak terasa apa-apa pun 😀 😀

Semalam di kelas Sejarah Tingkatan 5 Ali Bin Abi Talib, sekali lagi saya muntahkan ‘rasa terkilan ‘ saya pada anak2 murid. Pelajar lambat masuk ke kelas saya sedangkan loceng tamat masa rehat berbunyi sudah lebih 10 minit yg lalu. Ada yang masih mengunyah makanan ketika saya ingin mulakan pelajaran. Ada yg masih bersembang, berjalan berlenggang  ke kelas dan ada yg masuk je kelas terus meminta izin utk ke tandas. Macam-macam ragam dan kelakuan yg nak test kesabaran. Bukan kali pertama tentunya, malah sejak mulanya saya menjadi ‘muallimah’ di sini lebih 10 tahun yg lalu, inilah antara ‘rutin’ yg sering saya hadapi bahkan dialami oleh guru-guru lain juga barangkali.

tidur dalam kelas ??

Saya ingatkan mereka  bahawa itu akhlak dan adab yg tidak baik  terhadap guru. Ia boleh meragut keberkatan anda dalam menuntut ilmu dan tidaklah memberi sumbangan yg baik jika anda benar-benar berhasrat membina kepribadian soleh di sini..mesti sentiasa serius dan bersungguh-sungguh dalam menuntut ilmu. Namun tidaklah bermaksud mengenepikan langsung gurauan yg benar dan mengukir senyuman  serta ketawa. Saya tekankan bahawa antum  mesti memiliki sifat ‘malu’ dan sensitif, amat peka dlm menerima perkara yg baik dan menyaring perkara yg tidak baik. Sesungguhnya generasi yg sedang berjuang di medan ilmu, mereka pula bercita-cita  ke arah kebangkitan semula  kegemilangan islam serta mahu pula membina masa depan islam yg cemerlang adalah generasi  yg terbangun pada jiwanya rasa izzah dgn kemurnian akhlak  dan sahsiah yg ada dlm ajaran islam. Seterusnya mereka saling membantu utk menzahirkan akhlak Islam yg indah itu dalam kehidupan mereka sehari-hari. Dalam memujuk perasaan utk tenang dan bersabar dgn karenah mereka, rupanya agak panjang lebar juga saya ‘sound’ anak-anak murid di kelas …

Ahhhh…itu adalah kesalahan yg sangat kecil di kelas. Sebenarnya pelbagai macam kesalahan dan perlanggaran disiplin lagi yg saban hari berlaku di sekolah.Tidak pernah jemu kami mengingatkan dan memberi teguran sekalipun ada sesetengah situasi tertentu , ia seperti curahan air ke daun keladi.

Bukan mudah memahami anak-anak pelajar kita. Begitu pula tidak mudah membawa mereka memahami, menghayati dan meresapi apa yg menjadi pengharapan kami guru-guru terhadap mereka. Seringkali teguran diterima sebagai leteran. Peringatan dirasakan merimaskan dan penguatkuasaan peraturan dianggap penghalang kepada kebebasan serta menekan perasaan. Lalu sebesar mana pun keinginan guru-guru untuk memberi bimbingan dan tarbiyyah, namun jika jiwa pelajar sendiri tidak ada kesediaan , kesanggupan dan dorongan dalaman untuk ditarbiyyah, maka usaha ini akan menjadi sangat-sangat sukar.

wahai anak-anak didik kesayanganku, guru-gurumu tidak mungkin jemu utk mengingatkanmu selalu, dan tidak akan mampu utk membiarkanmu berterusan dalam kelalaianmu, sekalipun engkau sepertinya sudah ‘tepu’ utk mendengar mutiara nasihat dari guru-gurumu.

Saluti dirimu dgn akhlak yg tinggi dan hargai kesempatan ‘masamu’ di medan ilmu ini…kami disini, utk mengasihimu sepenuh hati dan berusaha memimpinmu bersama menuju  redhanya Ilahi…..bagaimana lagi kami mampu utk membuatkan antum mengerti…