raya

Syawal di minggu kedua,  ada yg masih beraya ke? peliiizz…. raya yg sebenar  satu hari je ya…. pada 1 syawal maksud saya . Yang sebulan syawal dengan tradisi rumah terbuka tu hanya adat je ya 🙂
…. 8 hari saya di negeri Cik Siti Wan Kembang bagi menyambut Aidilfitri dan syawal tahun ni. Raya yang telah menyediakan peluang utk saya panjangkan silaturrahim dengan program kunjungan ke rumah saudara mara dan handai taulan. Pertanyaan yg kerap ditanya bila bersua . “dok mana sekarang?…kerja apa?….. anak berapa? bila balik sini?…bila nak balik sana?… tak cam la, mahani dah gemuk sekarang …..ARRGGGGHHHH.
Seperti biasa …..Kota Bharu sinonim dengan ‘jam teruk’ …. ehem ehem saya ulangi  “jam teruk’  bukan ‘jem jeruk’. Macam ni lah setiap musim raya tiba, terperangkap dalam kesesakan kenderaan di jalanraya. Tapi orang kelantan ni  hebat,  tidak pernah serik dan macam  ‘dah imune’ terperangkap di jalanraya. Agenda beraya ke rumah sanak saudara berjalan seperti biasa walau berjam-jam terpaksa berpanas di jalanraya. Kesian melihat kenderaan yg rosak penghawa dinginnya. Berkipas-kipas penumpang di dalamnya.
Kunjungan ke rumah saudara mara buat saya rasa bahagia. Selain berkesempatan bersua dengan handai taulan yg sekian lama tak berjumpa saya tak lepas peluang berjamu selera. Antara yg buat saya teruja ialah hidangan Kuzi Kambing yg saya nikmati di rumah sepupu. Hidangan ini muncul di Kelantan pada musim raya atau masa kenduri aqiqah saja….jadi ia nostalgia,  itu yg mahal sebenarnya. Saya tidak tahu kenapa masakan itu dinamakan Gulai Kuzi. Bunyinya macam masakan Jepun, tapi orang jepun makan gulai ke?? atau mungkin pencipta resepinya bernama Tengku Fauzi, maka singkatan resepinya jadi KuZi … kui kui kui…

ni la gambar KuZi Kambing….. sketoi !

Pelbagai juadah terhidang di meja, sebolehnya saya cuba rasa kesemuanya, walaupun sekadar ‘tek kat mulut’ saje. Jika dipelawa tuan rumah, saya fikir  kita tetap kena ‘jamah’ juga…. walaupun perut dah rasa full. Bukan kerana pelahap terhadap makanan, tapi menghormati dan menggembirakan hati tuan rumah yg sudah bersusah payah menyediakan makanan.Orang memberi kita merasa, orang berbudi kita berbahasa, tapi kalau orang dah terlebih tak paham-paham bahasa, kita piiiraah kan saja…kuang kuang kuang ….

Sebaiknya puji sikit lah hidangan mereka, biarpun kita rasa masakan dari tangan kita lebih sedap sebenarnya….ngeeeihhhh. Saya diminta menyediakan kuah laksa Penang ketika kenduri rumah terbuka anak saudara saya di Pasir Mas . Seperiuk besar saya sediakan. Berbanding kuah laksa kelantan yg ditempah olehnya, kuah laksa penang saya lebih menjadi tumpuan, waktu tengahari dah boleh basuh periuk…waaahhh kembangnya saya rasa. 😀
Suami dan anak2 lelaki sempat solat subuh dan bertakbir di surau depan rumah kami di Tanah Merah. Kami kemudiannya bersiap utk bersolat sunat Aidilfitri di Pasir Mas. Saya tidak menyediakan juadah apa2 utk pagi raya kerana berhasrat bersarapan di rumah kakak saya saja. Maklumlah tak cukup senjata nak bersilat di dapur istana hinggap kami tu. Blender tak de…periuk tak de…. rempah ratus semuanya tak de, dapur pun baru dibeli sehari sebelum raya. Namun awal pagi raya tu, pintu rumah sudah diketuk jiran dan kami mendapat sepinggan ketupat bersama sambal bilis. “ Aiik!!….ketupat dgn sambal bilis? Gulai daging tak de ke?” tanya Syamil. “ tu kat  kedah chik ….ni kelantan lain pula. Tak baik banyak songel dgn rezeki, Makan je, syukur ada jiran yg ingat kat kita tau .” Kata saya. “ kalau raya umah tok kita kan best…ketupat tok sedaaap” kata Raihanah pula. “ raya haji kita raya umah tok mah ya…Insyaallah ”. Janji saya pada Raihanah, peminat setia ketupat mertua saya. Sedih 😦  … pinggan jiran saya balas dengan biskut raya yg  saya bawa dari sungai petani, tu pun biskut raya yg saya beli kat sekolah sebelum cuti . Tentu saya lebih berbesar hati jika dapat  sediakan balasan dari air tangan sendiri. Hmmmm tak pa la …mungkin lain kali,  InsyaAllah.
Tak putus jemputan menghadiri rumah terbuka. Ada yg tak sempat utk saya penuhi kerana jadual  ‘ziarah’  yg padat. Sementelah dua majlis pertunangan anak sedara terpaksa saya hadiri. Anak kakak saya bertunang dgn orang Bachok dan anak saudara suami saya juga turut bertunang dgn orang Bachok…. “mmm nampaknya Kedah ngan Kelantan makin dekat la bang nooo” kata saya pd suami. Waaah meriahnya. Kedua-dua anak sedara merancang bernikah pada cuti sekolah bulan Mac nanti…..berat jugak ni…. mana satu agaknya yg sempat saya pergi  ni 😀
Raya ni  tak bergambar…. huhuhu, sejak camera hilang beberapa bulan yg lalu , sampai sekarang belum berganti  ” baba dah tak nak beli, dah dua kali beli camera hangpa tak jaga ” kata suami pada anak2. “ jangan Ba,kena beli jugak,  kesian master chef kita …. tak boleh nak ambik gambar masakan dia”  muaz memerli saya. ” tak paa….ummi dah ambik gamba daah…guna handfon jerr ” kata saya penuh sayu . Huhuhu…hati sedih sebenarnya, tak dapat le ambik gambar pakai baju raya woka woka yg glamer tu … hahahaha…

satu2nya gambar raya yg saya ada…ihsan dari cucu saudara…masa kami ziarah ustaz Muhammad Daud Iraqi.

Sebelum kembali ke kedah, sekali lagi saya ke rumah mak di Pasir Pekan. Hebat mak saya. Dalam usia lebih sembilan puluh tahun dia berpuasa penuh Ramadhan dan tak miss sahur. Ketika ramai warga emas seusianya sudah dihinggap penyakit nyanyuk, emak masih boleh solat secara duduk, dan masih boleh membaca quran,  … Alhamdulillah. Saya kucup tangan mak yg sudah penuh dgn kedut2 tua,  memeluk dan mencium pipi sejuknya seraya berbisik  sesuatu ke telinga mak, kemudian saya terisak-isak memeluk mak. Mak juga turut menitis airmata dan meninggalkan pesan utk saya ” mak syukur tengok che nie sekarang,  mak dok doa sokmo-sokmo utk che nie,  jaga anak tu baik-baik … dok baik-baik laki bini , jangan sombong dgn orang, ingat harta benda semua hak Allah bukan hak kita, walau kita dah senang jangan sombong dgn orang. Sembahyang jangan tinggal . Dengan adik beradik jangan berpecah belah, kalau mak dah tak de pun che nie kena balik la sini … kat sini pun semua anak beranak che nie juga, bukan orang lain”. Saya hanya mengangguk dan tersedu. Airmata tumpah di celahan kedut pipi mak yang kelihatan semakin uzur di mamah usia. Semoga Allah merahmati dan memberkati hidup mak saya dunia dan akhirat, amiin.

Anak2 gembira mengumpul duit raya . Semingga beraya Raihanah dan Insyirah masing2  dah mengumpul hampir dua ratus ringgit. “ waah banyaknya duit raya hanah…nanti  ummi nak pinjam sikit boleh tak ?”  terliur tengok duit rayanya… 😀  ” boleeeh, tapi kita kena gi Giant ” kata Raihanah. ” wokeeyyy…boleeeh” …. saya tersengeih.

Saya habiskan hampir kesemua cuti sempena Aidilfitri di negeri Kelantan. Kesian anak2 murid dan teman2 yg berkirim sms nak datang beraya ke rumah tapi saya tak ada. ….. jangan merajuk ya sayang, jemputlah ke rumah di Tikam Batu bila-bila masa saja …tapi elok kalau boleh ‘hello’ saya dulu,, sempatlah  nak kemas mana-mana yg ‘berkubang’ ataupun masak laksa maupun mee udang sebagai hidangan … cheewaah…

Advertisements