lambakan kisah ‘cinta’…

Saya singgah di sebuah kedai buku di Seberang Jaya. Sementara menanti suami dan anak-anak lelaki saya selesai solat jumaat saya ‘jamu mata’ di kedai buku tersebut. Seperti biasa Raihanah cukup happy membelek ‘colouring books’ yg terdapat gambar kartun barbies, mickey mouse, upin ipin dan memacam lagi. Saya terpandang satu sudut yang terdapat beberapa rak yang dipenuhi buku dan menjadi tumpuan ramai pengunjung kedai itu. Kebanyakannya remaja perempuan.Rupa-rupanya itu sudut buku-buku novel yang hampir kesemua novel di situ bertemakan cinta….banyaknya !!!

hmmm…singgah le mana-mana kedai buku, anda akan dapati lambakan novel cinta dalam pelbagai bahasa. Memanglah remaja seronok membacanya kerana ia agak ringan dan boleh berangan.Tambahan pula ia terbit dari rekaan dan peristiwa yang diada adakan. Mungkin ada sedikit terselit kebenaran pengalaman tapi ia tetap diberi sentuhan tambahan untuk lebih memberi kesan.

Pada saya lambakan novel cinta adalah satu ancaman hebat terhadap remaja masakini apatah lagi kepada remaja muslim. Pembinaan kepribadian dan jatidiri boleh terbantut jika kerap tenggelam dalam bacaan novel-novel cinta. Dengan gaya bahasa yang indah, khayalan cerita cinta yang asyik serta olahan watak yang ‘sempurna’ dan hebat boleh mendorong pembaca untuk hidup dalam khayalan cerita berkenaan.

Pembaca akan ‘berangan’ sakan ketika membaca novel itu dan perasaan jadi terbuai-buai. Kebanyakan novel cinta remaja lebih mendorong pelajar untuk berkhayal dan mendambakan ‘peristiwa’ cinta yang sama berlaku kepada mereka.Lebih parah ia juga boleh mengujakan perasaan dan merangsang remaja untuk bercinta kerana kisah cinta orang bercinta selalunya bahagia biarpun lahiriahnya mereka kelihatan derita dicabar dengan halangan dan dugaan.

Biarpun ramai yang merasakan dalam sebuah novel cinta khususnya novel cinta remaja banyak terselit pengajaran dan nilai-nilai murni yang boleh diambil panduan, tapi saya yakin kesannya tidaklah begitu dominan berbanding hasrat komersil utk mengaut keuntungan dari karya yg dihasilkan.Novel cinta yang tidak diselitkan dengan unsur romantis, keghairahan perasaan lelaki perempuan, atau bahasa-bahasa yang membungakan perasaan tidak mungkin akan mendapatkan sambutan.Ramai yang membaca kisah cinta dari novel adalah untuk menikmati dan menyelami ‘keindahan rasa’ watak teruna dara yang bercinta dalam novel tersebut bukannya kerana mereka mengharapkan dapat meningkatkan kualiti pribadi dan memperkukuhkan diri sebagai individu dlm masyarakat.

Wahai remaja,
bakal pemimpin masa hadapan.

Saya tidak mungkin boleh menghalang kamu dari ‘malayan’ novel cinta. Sama seperti saya tidak boleh melarang kamu untuk bercinta.
Tapi dunia ini nanti bakal diwariskan kepada kamu untuk ditadbirkan. Takkan pewaris kepimpinan dunia akan datang memenuhi usia remajanya dgn membaca novel cinta semata ? keampuhan jiwa yang bagaimana dapat kamu harapkan dari keseronokan ‘bercinta’ sebelum masanya?

Kehidupan adalah jauh lebih ‘besar’ dari sebuah novel. Perjuangan menjadi individu muslim yang sebenar jauh lebih hebat utk dilakarkan dlm cuma sebuah novel. Plot cerita novel adalah khayalan manusia yang berlangsung atas kehendak pencerita.Sedangkan takdir sebuah kehidupan sebenar adalah rahsia. Ia dalam pengetahuan tuhan semata dan langsung tidak terdaya diduga manusia. Jadi saya kira cerita sebuah novel cinta tidaklah begitu bermakna dan berharga. Ia hiburan dan sekadar cerita sahaja.

Kepentingan memilih bahan bacaan yang baik dan kesungguhan memupuk sifat cinta kepada ilmu adalah antara pra syarat kepada pembinaan fikrah dan pribadi yang mulia.Sedangkan pribadi dan akhlak yang tinggi pula adalah asas kepada perubahan yang bermakna. Tidakkah kamu terfikir untuk menebus segala penghinaan terhadap umat Islam suatu hari nanti ? Tidakkah kamu bercita-cita untuk menggantikan segala kejahatan dengan kebenaran Islam ?

Jadi saringlah apa yang kamu santapi sebagai sumber ilmu. Hanya ilmu yang benar dan bermanfaat dapat memimpin kamu kepada fitrah. Carilah ilmu yang bermanfaat untuk melahirkan jiwa bertadabbur dan berkemampuan dalam interaksi dgn kehidupan dan zaman.Jadilah remaja yang boleh disandarkan harapan kerana kamu calon pemimpin masa hadapan.

Advertisements

Pengajaran buat kita semua.

KUALA NERUS – Ketua Dewan Ulama’ PAS, Dato’ Ustaz Harun Taib, menafikan kenyataan beliau berkaitan memasang lilin ditujukan kepada sesuatu peristiwa khusus atau kepada seseorang.

Katanya, beliau memberikan panduan secara umum sebagaimana menurut ajaran Islam berdasarkan hadis RasuluLlah SAW.

Beliau berkata demikian dalam satu Majlis Dailog di Kampung Bukit Tunggal, dekat sini, petang tadi.

”Islam tidak membuat hukum untuk satu-satu orang, Islam membuat garis panduan untuk semua orang, kita ada dua (pilihan) sebagaimana dalam hadis Rasulullah,

”ada (keadaan) yang ragu ada yang subahat, orang yang membersihkan dari subahat dia membersihkan imannya, agamanya dan maruahnya, orang yang subahat ini umpama langkah sempadan,

”saya tak tujukan kepada dia (Nizar), tapi kaedah umum, ada subahat, ada tak subahat, saya kata secara umum, dia (media tersebut) yang tafsir, sepatutnya Nizar tak pergi,”katanya ketika diminta mengulas laporan sebuah akhbar media perdana hari ini berkaitan perkara tersebut

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Astaghfirullah, beristighfar saya.
Saya sungguh merasa dukacita dgn perkembangan ini. Kalau benarlah ianya berlaku demikian saya harap akan ada penjelasan utk perbuatan ini. Pandangan pribadi saya Datuk Nizar tidak wajar berbuat demikian. Walau apa pun alasan yang dikeluarkannya saya tetap merasakan ia suatu kesalahan dan boleh mendatangkan fitnah kepada agama. Saya juga bimbang tindakan itu dijadikan ‘panduan’ untuk mereka yang cetek ilmunya untk terlibat dalam upucara-upucara lain yang hampir sama selepas ini. Keadaan ini pasti mengancam kesucian akidah umat Islam. Jangan sampai kita dalam keadaan alpa telah membuka jalan kepada orang bawahan/pengikut untuk memasuki ruang-ruang amalan yang biasa lagi dipopularkan oleh agama lain.

Sebenarnya saya juga tidak jelas maksud disebalik upucara tersebut. Adakah ia ritual agama atau satu perbuatan umum utk melahirkan protes atau tidak berpuashati terhadap sesuatu. Pun demikian saya benar-benar berharap pimpinan pas tidak mengambil mudah dalam melibatkan diri dgn perkara-perkara begini kerana ia boleh menimbulkan kekeliruan, keresahan dan salah faham kepada orang ramai.

Usaha Pas untuk meruntuhkan benteng dgn non muslim dan melebarkan bukaan pintu untuk mereka ini lebih mengenali Islam adalah sangat terpuji. Islamophobia yang telah dibina oleh UMNO dikalangan non muslim terhadap Islam hendaklah dihapuskan dan non muslim perlu dibawa lebih dekat dengan ajaran Islam yang sebenar serta mempamerkan kepada mereka dasar keadilan serta keselamatan yang ditawarkan agama ini untuk mereka.

Tapi hasrat murni ini tidaklah boleh dighairahkan dengan sikap toleransi serta lunak kita yang melepasi sempadan agama. Perkara yang memang jelas dalam agama hendaklah benar-benar dipegang sedang yang samar hendaklah ditinggalkan kerana bimbang ia menghampiri keharaman. Ketegasan ini penting kerana untung dan rugi kita dalam memperjuangkan islam tidak boleh ditegakkan atas strategi semata. Ada hak agama yang lebih besar kedudukannya mendepani kita

Saya doakan Allah memimpin kita dan semoga kita yang bersungguh untuk mendokong Islam ini lebih prihatin dan cermat dgn apa saja tindakan dan amalan yang hendak dilakukan di masa hadapan . Jangan tinggalkan perkara ‘sumbang’ untuk diwarisi generasi mendatang.

Dunia tanpa suami….

Mungkin sempat satu dua entri lagi untuk tahun ini sebelum saya mengambil ‘cuti tahunan’ nanti. Saya berkemungkinan mampu mengisi blog ini hanya sehingga hujung bulan ini, ada tuntutan lain yang rasanya lebih utama maka nak kena pandai pilih keutamaan.

Seronok menulis ni…ianya seperti bercakap sorang-sorang…..bukan tak siuman tapi lebih selesa bila dapat luahkan perasaan. 😀

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tempat yang paling baik dan paling selamat bagi seorang wanita bergelar isteri adalah di sisi suaminya. Saya rasa tiada lagi tempat yang lebih baik dari itu.Perasaan wanita akan tenteram, rasa selamat , berkeyakinan dan bahagia bila berada bersama suami tercinta.Hati akan resah dan tidak ceria bila terpaksa berpisah sekalipun untuk tempoh singkat seperti berpisah kerana berkursus atau bertugas di lain tempat.

Tanyalah mana-mana isteri, tiada yang lebih besar rahmat dan lebih hebat nikmat selain di sisi suami. Apatah lagi jika berpeluang mengemudi rumahtangga dan mendidik anak-anak bersama adalah satu kesempatan yang cukup berharga dan tiada wang ringgit yang mampu untuk menilainya. Jesteru itu adalah suatu kesedihan dan perkara amat mendukacitakan bila terpaksa mengharungi hidup sendirian tanpa suami bersama. Lebih malang lagi kehidupan sendirian itu diharungi secara terpaksa sekalipun diri bukanlah seorang janda, balu atau digantung tak bertali.Bukan juga kerana suami hilang upaya atau hilang tanpa khabar berita. Keterpaksaan ‘menjalani kehidupan dunia tanpa suami’ ini adalah gara-gara dizalimi oleh undang-undang rimba ISA yang gila.

Tahniah untuk Norlaila Othman aktivis GMI(Gerakan Mansuhkan ISA) juga isteri kepada seorang mangsa tahanan ISA yang gigih memperjuangkan pemansuhan akta zalim itu. Akta ini menjadikan kerajaan Malaysia begitu bacul dan pengecut serta menjadikan ianya undang-undang keselamatan negara yang 60 tahun mundur ke belakang.Ia mungkin sesuai untuk tarzan atau hidupan rimba yang liar bukan manusia yang bertamadun seperti kita.

Kak Laila singgah di sekolah saya Jumaat lalu dalam siri program penerangannya tentang kezaliman ISA dan merayu sokongan terhadap pemansuhan akta tersebut. Dengan kerjasama Wanita JIM Sg. Petani Kak Laila mengadakan sesi penerangan kezaliman ISA dan menceritakan pengalaman perjuangannya bersama GMI sehingga membawa beliau ke Geneva. ISA telah jadikan kak Laila wanita berani. Dan ramai lagi ‘wanita besi’ lahir dari penderaan ISA terhadap suami .

Saya melihat penerangan ini bukanlah bersifat pribadi biarpun beliau memang lebih dekat dengan isu ini kerana suaminya sudah 7 tahun terkurung di Kemta. Tapi bagi saya isu ISA ini adalah satu isu nasional yg boleh digunakan oleh penguasa utk menzalimi kita semua bila-bila masa sahaja dan juga boleh mengancam kebebasan rakyat Malaysia seluruhnya. Ia undang-undang yang kuno dan lapok dan patut dihapuskan sama sekali. Rakyat harus disedarkan tentang ISA dari segi maksud, pelaksanaan serta kesan buruk darinya.Ia bukan sahaja menahan orang tanpa dibicara tapi ia juga melaksanakan penderaan mental dan fizikal serta menafikan hak yang dituduh bersalah itu dari dibela.

Pelbagai usaha telah dilakukan oleh orang perseorangan, NGO dan parti-parti politik, bermula dari surat pribadi kepada kerajaan sehinggalah kepada memo bantahan dgn puluhan ribu tandatangan, dari perjumpaan empat mata sahaja sehingga kepada demonstrasi jalanraya …semuanya dilakukan untuk meminta supaya kezaliman ISA dihapuskan sahaja .Tapi sehingga sekarang ISA masih berkuatkuasa dan masih digunakan pemerintah secara ganasnya.

Kebelakangan ini saya mendengar respon dari TPM untuk mengkaji semula akta ISA. Entah berapa kali perkataan ‘mengkaji semula’ dari pemimpin negara dapat saya dengari tapi kita seperti dibodohkan dengan penangkapan-penangkapan baru selepas itu. Lebih kurang 2 hari lepas berita astro Awani menyiarkan pandangan Pak Lah supaya ISA dikaji semula dan digantikan dengan akta yang lebih baik. Kerana katanya ISA sudah tidak relevan dengan kekebasan asasi rakyat dalam sebuah negara demokrasi.

Saya rasa pak Lah nyanyok atau mamai dari mimpinya. Dah turun dari takhta baru nak kepoh pasal ISA. Masa isteri2 mangsa ISA ke Putra Jaya nak jumpa dulu tu pak lah menyorok kat mana ?bukan main susah nak jumpa. Nak kena ‘ambush’ baru boleh kasi ‘surat cinta’. mana Pak Lah masa rakyat demonstrasi, dan masa rakyat nak serah memo bantahan ISA ? YB dari pembangkang bersuara di Parlimen Pak Lah tido ke ??…saya betol-betol rasa loya dgn lakonan pak lah.

Bagi Kak Laila pula, tanpa ada kemampuan dari pihak kerajaan untuk membuktikan kesalahan suaminya itu, suami beliau telah dipaksa berada di tahanan Kamunting dengan tuduhan palsu, jahat dan fitnah sama sekali. Kak Laila sudah 7 tahun menjalani hidup seperti seorang janda sementara anaknya pula membesar tanpa ‘sentuhan’ seorang bapa laksana seorang anak yatim. Alangkah zalim dan bengisnya ISA yang memisahkan mereka yang berkasih sayang di atas jalan yang halal. Kak Laila sudah kering airmata. Sekarang dia cuma mahu berjuang membela nasibnya yang teraniaya. Senjatanya cuma pengalaman pahit dan semangat yang tumbuh dari penderitaan rasa malu, terhina, rindu untuk bersama suaminya, membela nasib anaknya serta perjuangan hak rakyat Malaysia yang lainnya.

Dasyatnya sebuah pemerintahan yang menjunjung kezaliman. Dasyatnya rakyat yang ditipu dgn pelbagai pembangunan dan kemajuan tapi ada satu kem tahanan yang melayan manusia seperti binatang. Ia seperti satu jenama dgn Guantanamo atau penjara Abu Ghrib.Saya tidak mampu bercerita di sini, tapi jika anda ingin ‘menikmati’ pengalaman ngeri tahanan ISA di Kamunting anda boleh membaca buku Subki Latif ( Ini Sah Aniaya – ISA). Kalau anda tidak menitis airmata atau berasa sedih membacanya, anda manusia yang tidak ada ‘hati’.

Marilah kita memberi sokongan terhadap perjuangan memansuhkan Isa dan bersama mereka ini(GMI) dalam usaha menggesa ISA segera dihapuskan. Semoga semua tahanan diberikan kesabaran dan kita doakan suami-suami dan ayah-ayah yang masih dipenjarakan akan segera pulang kepada insan yang mereka rindukan.

Dalam hati ada cinta…

Saya payah benar nak letak tajuk ni, tak de idea…ntah! saya belasah je le letak topik yang jiwang-jiwang skit. Kalau macam tak de perkaitan dengan tulisan saya di bawah ini kira buat dono je le…nge nge nge.. 😀 cuma kalau ada sedikit ‘makna’ yg saya cuba nak kaitkan ialah “dalam hati saya memang ada cinta”…pada KELANTAN negeri saya ini biarpun saya bermastautin jauh di utara ini.

9 Julai 2009 jam 10.45mlm, saya bertolak ke Kelantan dalam satu lawatan singkat bersama beberapa orang rakan guru, kerani, kakitangan kantin dan 6 pelajar banin serta 5 orang pelajar banat. Perjalanan waktu malam kami isi dengan tidur je le. Tak dapat nak menikmati panorama alam kerana yang ada pada pandangan mata hanya langit yang hitam kelam.

Alhamdulillah tiada sebarang halangan maupun masalah dalam perjalanan tersebut . Jam 4.30 pagi bas kami telah menaiki jambatan Pasir Mas-Salor dan saya terlihat beberapa buah kereta berderet lebih kurang sepanjang 300m di kiri kanan bahu jalan. Beberapa lelaki dewasa berkumpul dalam pakaian t shirt , jeans, topi serta deruman enjin kereta yang mengaum-ngaum kuat. Hiss nak race le ni…saya meneka dalam rasa BENCI. Kan elok masa-masa segini di isi dgn amal ibadat pada Allah dan bersiap-siap utk berjemaah di surau dan masjid. Dok ‘tahajud’ dengan kereta kat jalanraya pasaipa ??…benci lah menengoknya…..memalukan Kelantan je le.

Kami tiba di Pulau Melaka kena pada waktunya dan sempat bersolat subuh berimamkan Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Selesai berzikir kami disajikan pula dengan tazkirah dari tuan guru yang mengingatkan supaya kita berpegang sungguh dengan Islam dalam apa saja perbuatan kita. Tuan guru ingatkan bahawa segala masalah yang timbul dalam kehidupan masyarakat kini semuanya kerana manusia tidak berpegang pada agama Allah, dan meminta kita semua supaya memasuki Islam secara menyeluruh. Dalam rasa mengantuk tu saya gagahi juga menyelami rasa hati tok guru dalam tazkirah subuhnya itu.Indahnya kalau semua menteri besar adalah seperti menteri besar saya ini.

masjid tok guru di Pulau Melaka

masjid tok guru di Pulau Melaka

Selesai saja tazkirah itu saya kemudian melihat ramai lelaki muda dan tua mendukung bayi yang masih dalam pantang rasanya, dan membawa kepada tok guru untuk ditahnik….masyaAllah ramainya. Rupanya upucara ini adalah rutin harian dimasjid tok guru ini dan lebih ramai di hari jumaat. Penduduk Kelantan dari segenap tempat datang mengambil berkat tok guru untuk mentahnikkan bayi mereka.

tukang urut suka rela ni agak beruntung...

tukang urut suka rela ni agak beruntung...

berebut nakkan tok guru 'belah mulut'..

berebut nakkan tok guru 'belah mulut'..

rumah tok guru bersama anak-anaknya.

rumah tok guru bersama anak-anaknya.

syukur...sempat saya snap gambo tok guru

syukur...sempat saya snap gambo tok guru

Selesai di Pulau Melaka kami ke pekan KB.Saya sangat nantikan waktu sarapan di negeri cik siti wan kembang ini. Nasi kerabu, nasi berlauk dan pulut pagi saya jamah bersama air kopi. Saya lihat ahli rombongan yang lain juga tidak melepaskan peluang menikmati sarapan tradisi masyarakat Kelantan seperti nasi berlauk, nasi dagang, nasi himpit dan nasi lemak daun pisang.

Yang paling menawan hati dan paling saya sukai bila berpeluang pulang ke kelantan ialah makanan tradisionalnya yang menjadi nostalgia serta membuatkan saya ‘kecur’ bila terkenangkannya.
Nekbak, jala mas, akok, pulut dakap, tahi itik, sagupa, serabe, tepung bungkus, buoh gomok, lompat tikam, kepek idong, puteri mandi, kato, jering rebus, cik mek molek, pokputat……fuuhhhh tak tertulis makanan kelantan yang singgah di lidah dan perut saya di zaman ‘membesar’ di kelantan dulu.

Kami ke Dataran MPKB pada jam 9.30 pagi utk menikmati kuliah mingguan tok guru untuk rakyat kelantan khususnya dari daerah yang berdekatan. Begitu ramai yang ‘turun’ menadah telinga baik kaum muslimin atau muslimatnya. Rutin pagi jumaat ini sungguh menyeronokkan . Majlis ilmu di tengah kesibukan bandar Kota Bharudan pemandangan kuliah tok guru yang dipenuhi pengunjung menjadi tarikan dan keistimewaan Kelantan berbanding tempat lain.Rakan-rakan saya berharap ustaz Azizan dapat mengusahakan perkara yang sama untuk negeri Kedah ini.

dataran MPKB

dataran MPKB

muslimat yang mendengar kuliah tok guru di dataran MPKB

muslimat yang mendengar kuliah tok guru di dataran MPKB

penuh sesak di majlis ilmu tok guru

penuh sesak di majlis ilmu tok guru

Baki masa yang ada kami gunakan utk membeli belah di pasar siti khadijah, pasar Buluh Kubu dan KB Mall. Selain keropok, telekong sembahyang, kain batik dan kain pasang, saya lihat ramai yang membeli kain tudung sebagai buah tangan dari Kelantan. Saya tak la teruja sangat berbelanja memandangkan saya selalu pulang ke kelantan ini. Cuma sempat membeli t-shirt utk anak2 saya, serunding daging, bepang dan beberapa buah buku agama ketika singgah di Kedai Jaafar Rawas. Sementera menantikan ‘orang Kedah’ shopping sakan saya terlena di Masjid Muhammadi sambil memeluk beg tangan….hehehe

Bukan apa, saya dah mendengar banyak cerita kecurian di masjid ini. Teman saya kehilangan dompet dan hanfon sewaktu singgah solat di sini. Seorang pengunjung juga memberitahu saudaranya pernah kehilangan jam dan dompet ketika sedang solat. Betapa cekapnya pencuri di sini, biarpun barangan pribadinya itu diletakkan dihadapannya ketika solat tapi bila selesai sujud je dompetnya hilang.Yang geramnya ketika bersiar-siar di kawasan padang bersebelahan masjid ini, 3 orang anak murid saya telah diugut dan cuba dirompak ….takut saya di buatnya.

pantai PCB...Pantai Cahaya Bulan atau Pantai Cinta Berahi...hehehe

pantai PCB...Pantai Cahaya Bulan atau Pantai Cinta Berahi...hehehe


Lokasi terakhir yang dikunjungi ialah pasar malam wakaf che yeh…..kami singgah sebentar sebelum berangkat pulang ke Sg Petani. Mahalnya barangan kat sini, kat KL pun tak mahal segini rasanya. Harga makanan pun boleh tahan juga tingginya. Sepinggan mee goreng berharga RM 5.50 sedangkan di Kedah ni cuma RM3.00 je. Pakaian yang berkualiti siam dan barangan-barangan berjenama tapi dari ‘Golok’ turut ‘ada harga’ di sini….yang murah hanya pauh siam dan buah mata kucing……iishh cekik darah juga peniaga2 di Kelantan ni….tak mesra pelancong lah kalau camni.

Bas kami meluncur pulang pada jam 11.30 malam dan kami akhirnya tiba di perkarangan sekolah sebelum azan subuh dilaungkan….Alhamdulillah.

menang ???

saat saya tarikan jari di atas keyboard utk tulisan ini, kita semua sedang nantikan keputusan pilihanraya kecil Manik Urai, Kelantan. Seperti biasa kalau cepat keputusan diumumkan maknanya BN menang….tapi kalau lambaaat sikit itu tandanya Pas menang. Maka saya tangguhkan dulu hasrat berkongsi pengalaman makan angin di Kelantan untuk menghirup suasana membuang undi di manik Urai hari ini.

Saya tidak senang membaca blog yang agak sombong mengatakan Pas pasti menang. Saya juga tak sukalah ada tulisan yang tak habis-habis ‘menghina’ keupayaan UMNO dalam lonjakan keyakinan bahawa kemenangan pas berada di dalam tangan. Sebenarnya, soal urusan gerakkerja dan usaha sudah dilaksanakan…maka natijahnya kita serahkan pada tuhan dengan penuh doa pengharapan dan rendah hati merayu pertolongan….jangan sebelum keputusan diumumkan kita dah kembang hidung kesombongan. Peratus keluar mengundi yang tinggi di Manik Urai saya kira sangat ‘merbahaya’ dan mencurigakan untuk sebuah pilihanraya kecil….bahaya !

Lebih kurang jam 10.30 tadi saya terjaga dari terlelap apabila menerima sms dari Zura di Tanah Merah dgn tulisan “TAKBIR”nya menyambut kemenangan Pas. Saya balasi dengan kalimah ‘ALHAMDULILLAH’ dan menghadapi komputer saya utk meyambung tulisan ini. Baru saya ketahui kemenangan itu sangat tipis dgn majoriti 65 undi….tipisnya,alahai. Bagi saya pula…calon BN Tuan Aziz Tuan Mat adalah individu yang saya kenali ketika di Universiti dan senior yang pernah membantu saya ketika mula-mula menjejak kaki di fakulti FPPSM….tahniah Tuan walau tak berjaya menjadi YB.

Tahniah untuk rakyat Manik Urai dan tahniah untuk Abe Ujie. Apa pun kemenangan sudah dinikmati biarpun perbezaan undi itu tidaklah mengembirakan hati. namun masih ada sekelumit rasa bahagia yang Allah izinkan untuk kita rasai….bertasbih dan bersyukurlah .

Saya mengunjungi ‘blog’ pro Pas yang agak sombong tadi untuk membaca tulisan terkini, namun tak ada pula yang update kan entri….mungkin terkejut ternganga dan rasa macam bermimpi….mengapa Pas boleh menang tak bergaya di kubu kuat sendiri. Maknanya trend menang bergaya parti dari Pakatan Rakyat dalam beberapa siri PRK sebelum ini tidak menjadi realiti di negeri saya ini.

Allahuakhbar !
apa pun andaian yang boleh kita katakan tentang situasi ini, atau pelbagai keputusan post mortem yang boleh kita perolehi nanti, saya ingin kita ada rasa keinsafan bahawa apa yang berlaku adalah keizinan tuhan dan kita telitilah dengan teropong iman. Berpolitik juga adalah sebahagian dari medan meninggikan agama dan medan kita menzahirkan iman, maka iman, ihsan, ikhlas, taqwa dan sahsiah hendaklah kita jaga. Tiadalah kesalahan berpropaganda tapi janganlah sampai meletakkan kita ditahap takbur, riya’, ujud dan merasa bangga. Nikmat Allah boleh hilang dan ditarik bila-bila masa.

Saya mendoakan wakil pas yang menang dapat memberi kekuatan kepada usaha jihad pas di kelantan untuk menentang kemungkaran dan mengajak rakyatnya kepada keimanan. Begitu banyak usaha dilakukan untuk mencorak kehidupan rakyat supaya berteraskan iman namun cabaran sangat-sangat getir saya rasakan. saya doakan parti pas di kelantan diberi kekuatan utk berperanan menyebarkan dakwah islam dan mencorak kehidupan rakyatnya bertunjangkan ajaran Islam. Takbir !!..ALLAHUAKHBAR

” (iaitu) orang-orang yang jika Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang maaruf dan menegah dari perbuatan mungkar. (al-Haj :41)

Tulisan tengah malam

jeng jeng jeng saya nak ‘makan angin’ lagi ….ngeh..ngeh..ngeh

Malu nak habaq nak pi makan angin lagi
Tapi benar…InsyaAllah esok malam saya akan berangkat bersama rombongan sekolah saya ke Kelantan.
sekali lagi malu nak kabo ni
kali ini makan angin saya.. err…err.. ke Kelantan…negeri sendiri..hek eleeh..
Apa hal makan angin ke Kelantan …. dah tak de pilihan ??
biarkan !

Seperti biasa, kesempatan masa sanggang yang ada ini saya ambil peluang untuk belayar ke alam cyber sebelum saya bakal hanyut di lautan mimpi. Dah lewat sangat ni, memang patut pun saya melayan mimpi. tak pa saya nak menulis skit je lagi.

Tersinggah di blog ustaz hasrizal dan membaca entrinya yang sedikit menjadi ubat bagi hati ini. Susunan Allah barangkali saya terbaca tulisan beliau yang telah menghiburkan hati saya yang agak ‘senak’ sehari dua ini.

Saya letakkan cebisan tulisannya di sini .

Politik ialah soal pengurusan bidang kuasa.

Ada pun semangat dakwah, berpesan-pesan dengan kebenaran dan bertolong-tolongan dalam perkara kebajikan dan taqwa, ia suatu medan yang berbeza.

Jika dilihat kepada pemimpin-pemimpin PAS seperti Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang selaku Presiden, dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz selaku Mursyid al-Am, mereka adalah Ahli Parlimen, Ahli Dewan Undangan Negeri, Menteri Besar dan Pesuruhjaya PAS Negeri dalam konteks siasah. Tetapi mereka adalah ustaz, tuan guru, pendakwah dan pendidik yang tidak pernah berhenti mengajar di kuliah-kuliah dan ceramah, membuka kitab dan juga bercakap soal ilmu dengan penuh kesarjanaan.

Malah mereka berdua juga mendukung manhaj Salaf di dalam pendekatan mereka memahami nas dan tafsiran agama.

Tetapi di dalam siasah, mereka tidak naif atau lurus bendul, menjadi tekstual dalam memindahkan 1001 petikan al-Quran, Sunnah, Sirah dan Sejarah kepada realiti.

Jauh sekali saya mahu melabel maksum kepada sesiapa sahaja kecuali Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam. Tetapi sekurang-kurangnya aspek ini harus diberi perhatian.

Siasah adalah seni pemerintahan yang bukan hanya bergantung kepada keterangan teks ilmu, tetapi ia memerlukan kepada pandangan jauh, pengalaman yang luas dan panjang, agar kita sama-sama faham mengapakah Yazid bin Muawiyah menjadi pemimpin umat, ketika sahabat-sahabat yang senior masih ada.

Siasah dan kepimpinan bukan sekadar sebuah kesarjanaan.

Ia adalah ketajaman membaca persekitaran dan kebijaksanaan dalam memimpin.

Ada pun soal dakwah, ia adalah kenderaan berat yang merempuh semua halangan persepsi, label, ketua negara atau banduan penghuni penjara. Sesiapa sahaja yang memberi ruang kepada dakwah, menjadi satu kesalahan bagi pendakwah untuk mensesiakannya.

Tetapi kompromi siasah dan perkongsian kuasa, ia adalah subjek yang berbeza.

Saya mempelajarinya dari teladan para ilmuan yang bukan bersantai di kerusi pemerhati, tetapi mengotorkan kaki dengan jerih dan pedih realiti umat.

maka saya telah tinggalkan komen sebegini,

tulisan yang ‘indah’ sekali dan mententeramkan hati saya ini. Sebetulnya saya usai membaca buku Islam Dan Demokrasi’ oleh TGHH kemudian saya ‘terbelek’ kembali buku Tasawur Asasi Gerakan Islam oleh Dr Fathi Yakan. Seperti ada sedikit ‘pertembungan’ yang menyesakkan dada dan saya agak sebak kerana tak berupaya merungkainya.

Terima kasih kerana tulisan ustaz ini terdapat sedikit jawapan utk saya dan ia ‘menghiburkan’.

Apa yang menghiburkan ? hanya saya yang faham.

Saya akui menikmati bahan politik agak berat bagi saya, tapi ia tetap saya gemari . Sering saya ketemu pelbagai permasalahan yang menyediakan pemahaman yang sukar dan saya letih manafsirkannya 😀 tak patut sengeh sebab ini sangat menyedihkan saya.

Agak terkilan kerana tak banyak yang dapat saya kongsi dengan teman yang berada di sekitaran. Sering kebuntuan yang saya ajukan dinoktahi dgn ‘wallahuallam’. Saya miliki beberapa teman yang agak ‘sufi ‘ dan ketekunan mereka dalam hal ibadat sedikit sebanyak mendorong saya utk mencontohi. Tapi ‘tak puas ‘ pula bila bertukar pandangan tentang politik ini. Kesian saya 😀

Tak pa lah …. saya tutup dulu buku “ISlam Dan Demokrasi” yang belum saya habisi.

Saya nak makan angin dulu ….. nak ringankan kepala yang sebu.

” love Kelantan and its budu ”

saya nak cari sontam dan nasi kerabu….nyum ..nyum…

Kejahilan Kita, Anak-Anak mangsanya

Bukan sekali saya berhadapan dengan situasi ini. Anak lelaki saya yang berusia 9 tahun yang bersembahyang di sebelah saya di saf pertama atau kedua akan diminta ke belakang. Sebenarnya saf paling belakang bersama kanak-kanak yang lain.

“Putus saf”, itulah kata mereka. Seringkali juga saya meminta anak lelaki saya kekal di tempatnya. Seusai solat, ekor mata orang yang tidak bersetuju dengan tindakan saya akan tajam merenung.

Saya faham dia tidak setuju tetapi dia tidak berani bersuara. Kalau dia bersuara, saya akan jelaskan duduk perkara yang sebenarnya.

Anak-anak memang wajar dibiasakan untuk ke masjid. Mereka perlu difahamkan bahawa masjid bukan untuk ‘orang pencen’. Tetapi masjid kita rata-ratanya tidak mesra kanak-kanak. Bacalah saja pelbagai amaran terhadap kanak-kanak di masjid. Peraturan untuk mereka di masjid kadang-kadang setanding peraturan untuk banduan di penjara.

Membawa anak-anak ke masjid menyamai ajaran nabi. Baginda membawa dua cucunda baginda, Hasan dan Husain ke masjid. Kadang-kadang baginda memanjangkan solat kerana Hasan dan Husain berada di atas belakangnya yang mulia itu.

Memang ada sumber sunnah yang menyebutkan bahawa di masjid nabi, saf kanak-kanak lelaki di belakang saf lelaki dewasa dan saf wanita di belakang saf kanak-kanak lelaki.

Nabi juga mengajarkan supaya orang yang di belakang baginda di dalam solat ialah lelaki yang baligh dan cerdik supaya baginda dapat diingatkan sekiranya terlupa atau digantikan sekiranya perlu.

Namun itu tidak bermakna kanak-kanak boleh dinafikan daripada berada di celah-celah orang dewasa di saf yang hadapan. Lebih-lebih lagi sekiranya mereka datang lebih awal ke masjid.

Masjid adalah rumah Allah, sesiapa sahaja berhak mengunjunginya. Sesiapa yang mengunjunginya dikira tetamu Allah. Layanan Allah kepada hambanya yang mengunjunginya adalah sama rata. Sesiapa yang datang awal dialah yang berhak berada di hadapan walau pun dia adalah kanak-kanak.

Bahkan nabi melarang kita menyuruh orang lain mundur dan kita mengambil tempatnya. Sama halnya, dengan menyuruh kanak-kanak mundur ke belakang dan kita mengambil tempatnya. Itu juga boleh menjadikannya membenci masjid dan orang yang datang ke masjid.

Arahan nabi supaya orang lelaki dewasa berada di belakang baginda dalam saf solat bukan untuk meminggirkan kanak-kanak tetapi untuk menggalakkan orang dewasa supaya datang awal ke masjid dan mengambil saf hadapan.

Nabi tidak pernah meminggirkan kanak-kanak. Baginda bersolat di rumah Abi Talhah dengan Anas dan seorang anak yatim lain di belakang baginda. Ummu Sulaim pula di belakang kedua-dua anak-anak itu. Baginda juga bersolat dengan Ibnu Abbas yang masih anak-anak dan berdiri di sebelah kanannya.

Justeru, kalau nabi tidak meminggirkan kanak-kanak, mengapa orang dewasa hari ini yang ke masjid meminggirkan kanak-kanak? Kanak-kanak diletakkan di belakang sekali, berhampiran pintu keluar. Mereka berada sesama mereka. Bising.

Oh ya, kanak-kanak itu belum berkhatan. Jangan salahkan mereka atau pinggirkan mereka kerana belum berkhatan, tetapi ajarilah mereka cara bersuci dengan betul sekiranya belum berkhatan. Apa masalahnya kalau tidak berkhatan?

Tidak boleh menyentuh mereka dalam solat, batal. Adakah bersentuh dengan anak-anak yang belum berkhatan ketika solat membatalkan solat? Jawabnya, tidak kerana anak-anak itu bukan najis. Menyentuh kanak-kanak belum berkhatan bukan menyentuh najis.

Kita susah hati dengan kanak-kanak bising pada hari Jumaat ketika solat. Bukan salah mereka tetapi salah kita yang sudah tua ini. Kita rasa kita lebih pandai dari kanak-kanak pada hal kita sebenarnya bongkak dengan ketuaan kita.

Apa salahnya, kita masukkan mereka di celah-celah kita saf orang dewasa. Berkhatan atau tidak berkhatan, jangan ditanya lagi. Tidak batal solat bersentuh dengan anak-anak yang belum berkhatan dalam solat. Berapa kali mahu diulang? Tak percaya juga, cari kitab fiqh dan baca. Kalau tak tahu baca itu salah kita. Mengapa kesalahan kita dibebankan ke atas bahu anak-anak?

Apabila mereka berada bersama kita, di celah-celah kita orang dewasa, sekurang-kurangnya mereka akan lebih berdisiplin dan mungkin tidak akan bising lagi pada hari Jumaat.

Kepada orang Pas, kita tidak perlu tunggu Umno kalah pilihanraya untuk lakukan ini. Kepada orang Umno anda juga tak perlu tunggu kerajaan perpaduan untuk amalkan ini semua. Untuk DAP, MCA dan MIC, sorry anda semua tidak termasuk dalam topik ini.

Sayang, kalau orang politik kita tidak mampu melakukan perubahan sekecil ini.

sumber :bongkarsauh.blogspot.com

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Saya bersetuju dgn tulisan ini jesteru saya sendiri sudah beberapa kali menahan rasa kecewa terhadap diskriminasi golongan dewasa terhadap kanak-kanak yang masih muda.Saya berdepan dengan kes anak sendiri yang ‘dibuli’ oleh orang dewasa ketika solat di masjid. Bukan sekali dua…malah kerap kali saya lihat anak saya ‘dinafikan’ haknya oleh orang-orang tua yang tak cukup ilmu didada.

Pernah suatu ketika anak saya solat berjemaah di masjid dan berdiri bersebelahan dengan babanya.Ketika imam hampir rukuk, datang seorang dewasa menepuk bahu anak saya dan memintanya turun ke saf belakang lalu mengambil ruang solat anak saya tadi. Ketika itu jugalah imam rukuk dan anak saya dalam keadaan tergesa-gesa terpaksa bertakbir semula kemudian terus rukuk bersama imam.

Saya rasa ini satu ‘kezaliman’ yang dilakukan dalam ibadah solat. Kanak-kanak itu dapat awal ke masjid utk sembahyang berjemaah tiba-tiba diganggu pertengahan solatnya hanya kerana terpaksa memberi laluan dan keistimewaan kepada orang dewasa. Adakah boleh diganggu sehingga tahap sengaja memberhentikan orang yang sedang solat walaupun ia hanya seorang kanak-kanak ?

Saya setuju bahawa sudah sampai masanya masjid menjadi ‘mesra pengguna’ termasuk kepada golongan kanak-kanak. Segala fahaman atau pegangan yang salah harus segera dijernihkan.Kanak-kanak sangat perlu didedahkan dan dilazimkan bersolat jemaah dimasjid sebagai latihan dan membentuk budaya dalam kehidupan mereka.

Selama ini kita mengeluh betapa susahnya nak memenuhkan masjid. Kita terpaksa tunggu hari jumaat , hari raya atau ketika berterawih di bulan ramadhan sahaja untuk melihat saf yang lebih ramai. Kebanyakan Masjid kat Malaysia ni kalau masbuk rakaat keempat pun masih di saf pertama …. malah boleh dikira dengan jari berapa kerat je yang memakmurkan masjid ketika waktu solat. Antara puncanya mungkin kerana kurang kelaziman ke masjid ketika di usia rebung menyebabkan bila dah jadi buluh ni kita cukup liat nak berjemaah di masjid.

Maka mudahkan urusan bersolat di masjid untuk kanak-kanak. Dan jangan sekat semangat kanak-kanak nak berlatih sembahyang dengan mengenakan syarat dan peraturan yang ketat utk berada di masjid. Saya pernah dengar kakitangan masjid menggunakan mikrofon untuk bertempik menghalau kanak-kanak yang berlari di dalam masjid. Sungguh tak molek dan memperlihatkan kita 10x lebih tak bijak berbanding kanak-kanak yang berlari itu. Yang lebih tak molek lagi ada juga masjid yang awal-awal lagi letak penanda ” kanak-kanak tidak dibenarkan masuk ” diruang solat wanita. Tapi saya buat dono jer…tetap saya bawa masuk anak-anak saya ke ruang solat.

hmmm…entahlah, jangan lah syadid sangat hal-hal peraturan masjid ni.

Mungkin ada cara lain untuk mententeramkan mereka dan memahamkan kanak-kanak ini tentang adab-adab berada di masjid.Yang penting jangan jadikan mereka ‘serik’ utk ke masjid.sa