salad kampung :)


kerabu....hmm dah lupa saya letak apa kat dlm kerabu ni. Kadang saya 'hentam' je. Rasanya belimbing buluh. isi ikan, tomato dan timun.Selain isi ikan boleh guna isi udang, bilis goreng yg ditumbuk, isi ayam, sotong, tuna atau fish ball.

ni pun kerabu jugak. Anak2 saya penggemar kerabu. kalo sayor goreng memang diaorang tak sentuh la jawabnya.Cuma yang ni saya gunakan lebihan isi ikan sadin.

yang ni acar terung bakar....saya sorang je yang suka..huhuhu..

lagi koleksi kerabu.... bahan asas yg sama, timun, belimbing buluh,sedikit tomato, bawang besar, cili padi dan isi ikan yg direbus dgn asam keping dan garam. ūüôā

kerabu lagiiii.... campoq selom, timun, nenas, isi udang cincang, perahan limau nipis. Kalau tak de nenas boleh guna belimbing buluh atau mempelam.

ni kategori 'salad kampung' gak kot. ikan kukuih yang chek siramkan dgn ayaq asam. Resepi org utara. Asam tu dari mak mertua manakala belacan pula dari biras chek yg asal dr kuala jerlun. Mai kedah ni la chek belajaq makan lagu ni.

Tinggalkan Jawapan

