Jaundis

Jaundis atau demam kuning….wabak demam yg sedang hebat melanda Malaysia kini….keh keh keh..

Demam kuning sunggoh la loni …..selain team bolasepak kita pakai baju kuning lawan Taiwan malam ni, pengadil Vietnam pun gatai tangan asyik angkat kad kuning jer…. nak kena heret turun demo BERSIH pokcik mata sepet tuh.

kalau la esok nanti ditakdirkan polis ni jatuh hati dan nak meminang anak gadis pokcik ni....issh..

Setakat ini tangkapan utk kes baju kuning ni masih di teruskan. Setiap hari ada je berita tangkapan di updatekan kat laman social FB. Belum pun sempat rakyat turun demo lagi….pakai baju kuning atau jual baju kuning BERSIH je dah kena tangkap….. sakit tenat demokrasi yg dihidangkan oleh kerajaan BN hari ini, turut tempias sakit gila bayang dgn kilauan kuning ni ialah Polis Di Raja Malaysia … tetiba polis jadi fobia dgn warna kuning……rasa nak tergelak.

kena pakat berus gigi bagi kerap sikit, kalau kuning macam ni tak pasal kena masuk lokap pulak nanti

Pelik sungguh Negara tadbiran kerajaan Najib ni, dalam perlembagaan Malaysia ada peruntukan untuk rakyat berhimpun secara aman.Maknanya boleh berhimpun. Kalau nak berhimpun kena dapatkan permit. Bila mintak permit polis tak nak keluarkan pulak…. Macam ni ke cara PM dan Polis nak cucuk hidung rakyat ? ni bukan demokrasi la Datuk Najib…ni demo tak kasi atau demo kuku besi.. apa laaa

Sekumpulan murid sekolah di tempat saya ini berbasikal utk ke perlawanan bolasepak di sekolah mereka telah dikejar polis sehingga je Jambatan Merdeka. Berlaku salah faham dari pihak polis, semuanya gara-gara mereka  berbaju kuning biarpun terdapat logo sekolah pada baju depa….adeeiiihh meroyan tahap dewa dah polis nih. Fobia @ alergik yg sangat tenat.

aiiiiii....dapur kawe pun tempias kilauan kuning jugak....puding pic dgn sos kastad. 😀

Masa saya kecik dulu , dek kerana takut sangat kat hantu pd waktu malam, semua benda yg saya pandang kelihatan seperti lembaga hantu. Agaknya macam tu la yg PDRM rasa sekarang….takut yg amat sangat dgn T shirt kuning atau warna kuning, sehingga taik gigi pun kalau boleh dia nak warna biru putih jer.

Hampir setiap hari juga kita mendengar ancaman dari pihak polis untuk rakyat yg bakal turun berdemonstrasi nanti. Polis sepatutnya menjaga akyat, bukan berperang dgn rakyat.  Atur dan susunlah bagaimana polis boleh berkawal dan menjaga perjalanan demonstrasi aman itu supaya berlangsung dalam suasana yg sihat, bukan mengeluarkan ancaman dan meletakkan sikap bermusuh dengan rakyat. Penganjur demonstrasi ini memberi jaminan  utk mematuhi arahan polis menjaga ketenteraman  awam bahkan meminta polis mencadangkan lokasi yg boleh mereka adakan demonstrasi. Namun polis tetap dengan sikap keras dan menentang hasrat rakyat meyampaikan mesej tidak puashati mereka terhadap SPR melalui demonstrasi.

kempen BERSIH di rumah saya....kuning blako! keh keh keh

Yang lawak sangat tu bila ada kalangan pimpinan UMNO meminta rakyat berdemonstrasi di stadium. Dia ingat rakyat ni macam kambing utk disuruh masuk mengembek dalam kandang. Selama UMNO berdemonstrasi dari zaman bantahan terhadap Malayan Union sehinggalah sekarang, tidak pernah lagi UMNO tunjukkan mereka pun sanggup ‘tunjuk perasaan’ kat stadium, bahkan mereka juga turut terjerit2 di tepi jalan dan mengangkat sepanduk dgn pelbagai slogan…..jadi UMNO jangan buat lawak bodoh dgn rakyat.

Demonstrasi bukan pilihan yg mengembirakan. Ia saluran terakhir setelah usaha-usaha lain tidak diendahkan. Demonstrasi bukan medan mencari keseronokan menentang pihak kerajaan samentelah kalangan yg turun dalam demonstrasi terdedah dgn risiko tangkapan, semburan water canon dan pukulan belantan. Ia adalah saat2 yang menyakitkan dan mencemaskan. Tapi hak rakyat yg dinafikan harus disuarakan. Perhatian awam harus dialih utk mereka memahami betapa teruknya dan zalimnya tawaran politak dan pemerintahan yg ditawarkan kerajaan.

Untuk himpunan BERSIH, saya merasakan pihak polis tidak sepatutnya menunjukkan sikap berpihaknya kpd kerajaan. Mereka adalah badan bebas yg bertanggungjawab menjaga keselamatan dan memastikan rakyat memperolehi perlindungan yg adil. Sepatutnya bukan rakyat yg ditekan supaya membatalkan perhimpunan, sebaliknya SPR lah yg harus diminta memenuhi tuntutan2 BERSIH yg sekian lama disuarakan bagi menjamin perjalanan pilihanraya yg aman, telus dan bebas dari pengkhianatan. Apa yg tidak kenanya dengan tuntutan BERSIH kerana tuntutan-tuntutan  pihak BERSIH itu bukan utk kepentingan kerajaan atau pembangkang , tapi untuk kebaikan seluruh rakyat Malaysia yg telah bersedia menerima konsep keadilan dlm pilihanraya bagi menentukan wakil2 mereka…. kenapa  ini pun pihak SPR dan kerajaan ingin nafikan?

Polis patut tahu, hanya ada satu keputusan yg boleh menyekat perhimpunan…. SPR  tolong terima tuntutan bersih….kesemuanya. Tolonglah terima tuntutan kami, masa masih ada beberapa hari lagi  sebelum tiba harinya rakyat turun berdemo memenuhi jalan … SPR mampu mengubahnya.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: