keh keh keh

Pelajar2 tingkatan 3 lepas PMR ni nampaknya ‘beraya’ sakan ,…cuti sekolah lambat lagi, sekarang pelajar lain tengah bertungkus lumus dengan final exam, diaorang pulak sibuk dgn program ‘main-main’ …wah seronoknya.😀 – honeymoon ler lepas periksa …sebelum result keluar hujung tahun nanti.

“kak nora, depa tengah buat apa?” saya tanyakan pada kak nora. Sebenarnya masa tu kelas saya dgn tingkatan 3 Usman, tapi malas pula nak ke kelas apatah lagi depa banyak program ‘outdoor’…..“depa tengah bincang nak main boiling” jawab kak nora … “hah, main boiling…apa tu” saya terkejut dan terfikir apa yg nak di rebus oleh budak-budak tu…‘main bowling kut”…kak ani menyampuk sambil tergelak kecil. “ aaa ya…hehehe main bowling”..kak nora mengekek betulkan sebutannya. Saya mengekek juga….jahatnya saya.

Mengenang kisah ‘bahasa inggeris’ dgn kawan-kawan serta anak2 murid di sekolah kekadang buat saya tersenyum sendiri. Pernah kawan saya Hazani yg ghairah bercerita ttg alahan yg teruk ketika mengandung tersalah sebutannya menyebabkan kami pecah ketawa, tersedak saya dgn nasi goreng yg baru nak di telan “ zani serik sungguh mengandung, zani memang teruk morning kickness”..hehe  “ morning sickness laa zani, bukan morning kickness … hang nak tendang sapa pagi-pagi ” syikin menegur, kami terburai ketawa sehingga ada yg keluaq ayaq mata. Zani buat lawak sungguh. Pernah satu pagi dia menyapa syikin dan memuji baju yg dipakai oleh syikin…. “zani memang suka kain yg corak colouring macam ni, nampak ceria” sambil meraba-raba baju yg syikin pakai … “ org sebut coluring ke? colourful kut, bukan colouring”…syikin betulkan lagi…. hahahahaha, saya seronok gelakkan zani , lucu betul . “Amboi kak mahani, seghonok gelak kat zani noo” “ hahahaha…seghonoook “ kata saya menyakat zani…..

Kekadang memang kita tersilap, dan saya memang seghonok bertemu dgn kesilapan yg nampak ‘cute’ seperti kesilapan Zani tu. Pernah saya terserempak pelajar yg berlegar-legar di luar kelas ketika waktu pembelajaran dan cuba nak memarahi mereka “ ni pasaipa ramai-ramai kat luaq kelas ni, subjek apa ni pakat dok luaq kelas ni?” muka saya berkerut agak marah kerana merasakan mereka melakukan kesalahan disiplin. “ kami nak pi lab ni mlh, ni masa chemical” laju je yg menjawab tu “ bukan chemical laa, chemistry..” kawan depa juga yg betulkan. Muka saya yg berkerut tadi akhirnya sedikit meregang menahan kelucuan….

kerana minat barangkali, ketika musim bolasepak piala dunia baru-baru ni sebuah restoren menaikkan banner promosi satu minuman yg mengambil sempena negara yg turut serta dalam temasya sukan tersebut, ‘special Spanish juice’….. kawan saya yg kebetulan bersama saya melintasi restoren tersebut bersuara, “ooo depa jual jus bayam, nanti minum mesti kuat macam popeye la kut” saya tersenyum “ bayam tu spinash la kak, ni spanish…errr sepanyol la tu, alaa la ni kan musim demam bola kak”.… saya nak tergelak, tapi tak tergamak…setakat senyum je le…

kekadang, bila sesekali terkenang….hilang tension, tersengeh sorang-sorang.

rabu nanti saya nak temankan depa( form 3) ke taman sejati….main boiling…. hehehehe

Tinggalkan Jawapan

