lagi luahan hati ttg sambutan maulid nabi

Tenggelam dalam kain baju yang bertimbunan. Tiga bakul besar pakaian telah saya longgokkan , saya asingkan kemudian tangan yg dah pun keletihan ini  terpaksa pula rancak ‘bersilat’ melipat pakaian. Inilah antara  tugas extra saya tetengah malam…. 😀  Tidak perlu berlagu kesedihan, situasi ini rasanya dialami dan dikongsi bersama dengan semua ibu bekerja yang tak ada bibik dirumahnya…huhuhu

..saya ambil kesempatan untuk menonton TV sambil melipat pakaian. Seringnya masa lain saya tak berkesempatan dan saya ini agak ketinggalan menonton program2 menarik di tv termasuk siaran berita perdana jam lapan malam.  Sedihnya, saya menanggung cemburu yang bersangatan bila teman-teman bercerita ttg satu rancangan perbincangan bersama Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman tiga hari berturutan, berkisar isu riba dan perbankan Islam. …beeeest sangat kata depa. Alangkah ruginya saya, suami memujuk utk cuba mencari rakamannya dari internet nanti.

Masa paling sesuai utk saya santai menonton ialah setelah anak-anak  semuanya lena di peraduan . Alaa…tak  de la santai sangat sebenarnya kerana terpaksa pula melipat kain baju yg sangat la banyaknya, sedang suami pula leka dgn netbook  membantu preparation utk presentation kelas sejarah saya dan menyiapkan soalan ujian prestasi utk anak2 murid saya … 😀 😀 :D…ngeh3x pecah rahsia saya…

Letih kelopak mata dan letih juga jiwa saya menonton promo sambutan maulidur rasul di siaran tv2 …“raikanlah sambutan maulidur rasul dengan menonton drama-drama dan telefilem yg mencetus rasa keinsafan ” Ini antara barisan kata-kata yg mengiringi sedutan-sedutan drama yang bakal disiarkan bagi memeriahkan sambutan Maulidur Rasul di negara kita. Maka drama pelbagai tema yg Islamik pasti menghiasi kaca tv anda dan barisan pelakon yg melakonkan watak  ‘gedik’ sebelum ini akan berwatak baik utk siaran drama2 sempena maulidur rasul nanti….betol-betol plastik…..tu tak campor lagi rancangan hiburan dan nyanyian maulidul Rasul yg bakal membariskan artis ternama penuh glamer dalam alunan zikir nasyid mereka. Masa ni Siti Nurhaliza yg imej berjambul tu pun akan pakai tutup semuanya….

Yang mengejutkan saya ketika menonton promo drama sempena maulidur rasul tersebut ialah bila menangkap satu dialog dari artis wanita ” Islam mempunyai penyelesaian untuk semua persoalan”….saya memang gelak besar sehingga ditegur suami kerana ketawa sendirian ditengah malam. Jika anda ada menontonnya, anda juga pasti merasa lucu seperti saya kerana artis yg menuturkan barisan kata  yang cukup bermakna itu kelihatan ada yang ‘tak selesai’  pada dirinya.

Tadi, dari corong speaker masjid berdekatan rumah saya, kedengaran lantang suara ustaz berceramah sakan dalam kuliah maghribnya.“Siapa kata berarak tu tak de dalam islam ? sapa yg kata berarak tu bukan amalan orang Islam ?? jemaah haji yang berjalan ramai-ramai ke Muzdalifah tak dikatakan berarak ke ? tawaf berkeliling kaabah semua jemaah haji muslimin muslimat tu bukan berarak ke ?abis tu yang demonstrasi angkat sepanduk beramai-ramai tu tak disebut berarak pula ? yang tu boleh pula ? kata ustaz dengan nada kerasnya. ‘Apa salah kita beramai-ramai berarak utk lahirkan rasa gembira di hari kelahiran baginda ?kalau berarak yang lain dibolehkan kenapa berarak utk meraikan maulidur rasul kita nak tentang ??” hmmmm….ni mungkin ustaz UMNO , kata hati kecil saya.

Adilkah perbandingan ustaz tersebut dgn mencontohkan tawaf di kaabah, berjalan ramai-ramai ke Muzdalifah serta demonstrasi mengecam pemerintah sebagai ukuran utk menggalakkan pula berarak menyambut maulid nabi?

Bukan perarakan yg menjadi kesalahan.bahkan ia harus sebenarnya. Tapi perbuatan percampuran lelaki perempuan , pembaziran, tabaruj yang berlebihan wanita Islam, dan bermacam lagi kesan kemudaratan dari perarakan, inilah yg cuba kita halang.Ada pun dari kefahaman saya, tiadalah termasuk dalam rukun haji berjalan beramai-ramai ke Muzdalifah, ia adalah pilihan. bahkan jika naik bas dan lain-lain kenderaan pun boleh saja. Begitu pula tawaf di kaabah. ia rukun haji yang khas lagi istimewa dari Allah diberikan pada muslimin yg mengerjakan haji. Ia dalam keizinan disana sahaja. Mana mungkin dari segi tujuan, implikasi bahkan kedudukannya nak disamakan dgn perarakan maulud nabi yang dilakukan di malaysia ini.

Saya rasa ustaz itu patut rasional dalam perbandingan maupun saranan yg ingin beliau berikan.Paling utama dalam hal menghadapi maulidul rasul ini ialah bagaimana nak menyuburkan rasa cinta pada rasulullah dalam maksudnya yg hakiki. Selain itu, kita ingin muslim kembali semula kepada kemurnian segala amalan yg ada dalam Islam, dan mengelakkan segala yg memudaratkan.Sekalipun ketika ingin sangat menunjukkan rasa cinta pada rasul yang mulia, tapi jika caranya tidak selaras dgn ajaran agama dan boleh pula mendorong kita kepda dosa, hendaklah kita tinggalkan ia.

5 Komen

  1. qatrunnada said,

    25 Februari 10 pada 1:28 am

    ha,an dah agak mlmh mst ingt qatrun yg f4 tu kan..hehe

    mantap nya post ni..

  2. Wan Asiah said,

    26 Februari 10 pada 2:18 pm

    Salam.
    Herm pada ana macam muallimah jugak.
    Tak da makna berarak sampai berletih-letihan, kemudian solat tak tau ke mana. Berlatih kawad kaki utk perarakan sampai terabai t.jwb lain.

    *Da’ie pun kdg2 bercakap sesuatu yg depa tak buat. Mcm mn nk berkesan dakwah?
    Larang orang pakai tabaruj lebih2 tpi dia yg tgh duk ceramah tu berbelit2 tudung.Hairan…hairan…

  3. ummuhanah said,

    2 Mac 10 pada 11:56 am

    wan Asiah…pengamatan yg tajam, tahniah utk enti… 😀

  4. Dianamimi said,

    15 Mac 10 pada 9:59 am

    ana sokong apa yg mlmh ckp
    ana suka baca blog mlmh
    best sagat

  5. ummuhanah said,

    20 Mac 10 pada 10:08 am

    waaahh… hehehe


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: