Aidilfitri yang semakin menampakkan seri….

Ramadhan tinggal beberapa hari yang masih bersisa untuk kita tempuhi. kalau diizinkan umur dan kesempatan, minggu hadapan kita akan menyambut hari kemenangan yang mungkin jatuh pada hari selasa atau hari rabu. Sayunya kerana sinar Ramadhan semakin berlalu pergi demi mengizinkan kilauan  syawal menjengahkan serinya yg tersendiri …… itulah fitrah alam yang ditadbir Ilahi….dihamparkanNya utk hamba-hamba yang dikasihi.

Di hari-hari terakhir Ramadhan ini saya kira ramai yang makin sibuk dengan urusan persiapan menyambut Aidilfitri . Seboleh-bolehnya lebaran ini ingin disambut dalam suasana yang paling ceria. Memang beruntung bagi sesiapa yang memiliki kekayaan harta benda, kerana segala keperluan untuk memeriahkan sambutan hari raya pasti bisa direncana, disusun, dan dipenuhi agar menepati citarasa dan selera. Bermula dari urusan mengecat rumah dan bertukar langsir yang pelbagai warna, membeli pakaian yang cantik dan bergaya sehinggalah kepada urusan juadah pembuka selera iaitu aneka kek dan biskut  raya pelbagai nama. Semuanya diusahakan untuk menyambut hari raya yang bakal menampakkan seri cahayanya tak lama lagi. Namun rasanya lebih beruntung bagi sesiapa yang memiliki kekayaan jiwa seorang hamba. sudah pasti baki ramadhan yang masih bersisa beberapa hari ini disibukkan dengan menggandakan lagi aktiviti taqarrub kepada Ilahi ….

Aidilfitri yang bakal menjelma nanti menandakan berakhirnya Ramadhan yang sangat mulia ini. Persiapan diri adalah perlu ada untuk melangkah keluar dari Ramadhan. Penting untuk kita usahakan diri agar kita bukan sekadar menjadi insan Ramadhani….tapi kita adalah insan Rabbani yg akan sentiasa mempetingkatkan kualiti diri sebagai hamba di sisi Ilahi … apa saja yang baik yang telah  kita lalui dan lakukan sepanjang di madrasah Ramadhan ini  harap dapat diteruskan utk hari-hari yang seterusnya…InsyaAllah.

Marilah kita sama-sama memastikan sambutan syawal kita  berbeza dari org biasa …. sebagai insan yang Allah pilih mempunyai ilmu dan kefahaman agama, maka kita hendaklah memahami syawal ini dari sudut saranan dan amalan agama kita. Kesampingkan adat-adat  yang bertentangan yang boleh meletakkan kita dalam situasi salah di sisi agama. Tingkatkan  ilmu dan pengetahuan untuk menghasilkan amal ibadat yang sohih dan sejahtera. Perbanyakkan takbir, tahmid dan istighfar di malam raya. Hidupkan malam raya dengan qiamullai dan merayu pengampunan dari Allah. Dalam keghairahan kita mempersiapkan diri menghadapi hari raya yakni hari kemenangan bagi kita semua,  jangan sampai  kita lupa pada apa yang dilakukan oleh baginda Rasul dan para sahabat ketika di penghujung Ramadhan, di malam hari raya, dan ketika sambutan hari raya ….harap kita semua dapat menyoroti dan menghayati amalan baginda bukan saja dalam menjalani Ramadhan malah ketika menghadapi syawal juga …. InsyaAllah.

Mudah-mudahan  syawal ini penuh keberkatan dan kebaikan untuk kita semua

Salam Aidilfitri dan salam kemaafan dari saya untuk semua yang mungkin singgah dan membaca.

2 Komen

  1. simpLe_sHida said,

    27 September 08 pada 11:19 pm

    salam rmdhn nan kemuncaknye..huhu.. sediiss sgt kak..
    rase xdpt nk lobi pahala nan bertimbun melimpah tu..
    hari yg persis berbaki ni bru nk terkejar-kejar..
    moge dpt juge kukutip..kucungkil..kucedok bonus akhir ni.. biiznillah..

    bile nk belanje ss mkn ni kak..ehehe..
    insyallah nnti kite set dating ye..😉

    wokeh kak, mohon ampun maaf juge.
    kok ada yg tercuit ke.. mengcuitkn hati ke.
    khilafan yg pelbagai.. terkasar kalamku..etc

    mai laa dtg baiti😉

    salam penuh takzim.. salam secuci lebaran..
    maaf zahir batin min siMpLe-sHida😀

    barakallahu..

  2. piz said,

    29 September 08 pada 2:40 am

    jgn lupa bangun sahur terakhir sempena penutup kempen bgn sahur thn ni


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: